NCM och Matteappen har under våren framgångsrikt erbjudit Förstå- och använda tal diagnoserna digitalt.
Nu förlänger de samarbetet.
Nu står det klart att NCM och Matteappen förlänger och fördjupar sitt samarbete för att erbjuda diagnoserna i Förstå och använda tal digitalt via Matteappen, för att förenkla för lärare att genomföra diagnoserna och analysera resultaten.
Boken “Förstå och använda tal” beskriver vad som är viktigt att tänka på vid undervisning om taluppfattning i hela grundskolan. Boken innehåller även skriftliga diagnoser för varje årskurs, och stöd för hur läraren kan koppla resultat på diagnoserna till vad som behöver behandlas i undervisningen.
– Under våren har vi från pilot-samarbetet sett att digitaliseringen av diagnoserna i Förstå och använda tal engagerat många lärare, har sparat lärare tid, samt gjort det lättare för lärare att agera utifrån resultaten på diagnoserna genom de resultatrapporter som skickas ut. Utöver detta ser vi utifrån ett forskningsperspektiv en möjlighet att få tillgång till mycket anonymiserad data som kan användas för att bättre förstå elevers missuppfattningar relaterade till taluppfattning, vilket i förlängningen också eventuellt kan leda till en utveckling av diagnoserna.
Samarbetet gällande digitaliseringen av FoAT har fallit ut precis så väl som vi hoppats, och vi ser positivt på det det fortsatta FoAT-samarbetet med Matteappen, säger Peter Nyström från NCM.
Björn Runow är ansvarig för projektet på Matteappen och är den som har arbetat närmast NCM under utvärderingsperioden som ligger till grund för det fortsatta samarbetet. Enligt honom har ett stort fokus legat på att se till att diagnosernas karaktär inte försvinner i och med digitaliseringen.
– Vi tycker att vi lyckats med detta och på köpet har vi minskat det administrativa arbetet för läraren som kommer med en FoAT-diagnos. Dessutom, i och med att diagnoserna numera kan genomföras digitalt, får lärare i efterfasen av diagnosen större möjligheter att på ett smidigt sätt arbeta med missuppfattningarna som upptäckts. Exempelvis kan läraren med några få knapptryck anonymiserat visa upp elevernas uträkningar på en fråga, och använda som utgångspunkt för en matematisk diskussion. Detta tror vi kan vara mycket värdefullt! Vi ser också att lärare som genomfört diagnoserna digitalt och sedan beställt resultatrapporter generellt har varit mycket nöjda med insikterna de erhållit från rapporterna, förklarar Björn Runow från Matteappen.
Diagnoserna finns tillgängliga digitalt på Matteappens plattform och kan testas kostnadsfritt.