Nyligen beviljades Högskolan Väst drygt 4 miljoner kronor från Vinnova för att utveckla en ny forskningsintegrerad utbildningsmodell med koppling till högskolans profil Arbetsintegrerat lärande.
Den ska ge förutsättningar för stärkt och mer mångfacetterad forskningskompetens inom såväl akademi som näringsliv.
– Målet är att attrahera fler, bättre förberedda, forskare, som mer korrekt speglar den svenska befolkningen både i kön och akademisk bakgrund, och som fortsätter att arbeta inom den svenska hållbarhets- och gröna omställningssektorn, säger Ulrika Lundh Snis som är projektledare och professor i informatik med inriktning arbetsintegrerat lärande på Högskolan Väst.
Hon fortsätter:
– Det kan till exempel rent konkret innebära att vi öppnar upp för kandidat- och masterstudenter att lära mer om forskning genom att studenter får bli del av ett autentiskt projekt och forskarteam, som ofta även inkluderar andra aktörer såsom industri eller offentlig verksamhet.
Ökad möjlighet till utbyte
De pedagogiska koncepten vertikalt integrerade projekt (VIP) och högskolans profil arbetsintegrerat lärande (AIL) kommer att ligga till grund för modellen, som benämns VIP4WIL.
– Förhoppningen är att modellen ger ökad möjlighet till utbyte och tillväxt av forskningskompetens inom industri och akademi. Vi vill bidra till akademisk förnyelse och i förlängningen till att stärka Sveriges konkurrenskraft som ledande forsknings- och innovationsnation där rekrytering av excellenta forskare till ledande forskningsmiljöer blir avgörande, säger Ulrika Lundh Snis.
Planerat upplägg och genomförande
Modellen omfattar fyra aktörer i samverkan: studenter, forskare, industri och institutionella ledare. Under en treårsperiod blir tre forskningsprojekt med industrisamverkan piloter till att inkludera team av studenter, forskare och externa industripartners i forskningsmiljöer och forskningsintegrerade utbildningar (ett antal poänggivande valfria kurser och kursmoduler med progression) för att bekanta sig med, träna och praktisera forskningsarbete.
– Vi vill utforska hur studenter kan bidra till och lära sig om forskning i en verklig forskningsmiljö samt om det i förlängningen bidrar till att fler studenter väljer en forskarkarriär.
Projektet kommer resultera i kortrapporter, en VIP4WIL-handbok, vetenskapliga artiklar samt potentiella policyförändringar i nationella och internationella högskolesammanhang.