Ostört i skolan – från digital distraktion till djup koncentration
Hem SOMMARLÄSNING Ostört i skolan: från digital distraktion till djup koncentration

Ostört i skolan: från digital distraktion till djup koncentration

Publicerat av: Redaktionen

Push-notiser, snabba google-sökningar och chattmeddelanden.

Distraktionerna är många i den digitala världen och det påverkar elevernas koncentration och förmåga att lära.

Ostört i skolan – från digital distraktion till djup koncentration

Joakim Sveland

Joakim Sveland vill se en balans där skolan begränsar och strukturerar den digitala användningen. Hans nya bok Ostört i skolan ger metoderna.

Digitaliseringen av skolan har gått fort och alldeles för få har kritiskt granskat följderna. Joakim Sveland, lärare i historia och svenska, har sedan 2017 fördjupat sig i skolans digitalisering och föreläst om den problematik som uppstår. Nu har han skrivit boken Ostört i skolan – från digital distraktion till djup koncentration där han ger konkreta metoder för hur skola och lärare kan begränsa och strukturera den digitala användningen.

Målet är att hjälpa eleverna att fokusera på lärandet.

– Forskningen är tydlig. De digitala distraktionerna stör och försämrar inlärningen. Dessutom driver alla distraktioner upp tempot i sättet som vi läser, skriver och söker, säger Joakim Sveland. Det försämrar vår förmåga att stanna upp och tänka djupt.

Joakim Sveland hänvisar till att det saknas evidens för att skolans stora digitala satsningar har förbättrat resultaten. Snarare hotas likvärdigheten. Studier visar att elever med redan låga studieresultat får det ännu svårare i en uppkopplad skola.

– Det är en av vår tids stora paradoxer. Vi har aldrig någonsin tidigare varit i lika stort behov av att kunna bearbeta information. Samtidigt sker detta i digitala miljöer som försämrar informationshanteringen. Den paradoxen blir extra tydlig i svensk skola, säger Joakim Sveland.

I boken Ostört i skolan – från digital distraktion till djup koncentration går Joakim Sveland från forskningsresultat till lärarvardag och ger konkreta metoder och strategier som hjälper eleverna att hantera de digitala distraktionerna.

– Lösningen är inte en analog bubbla. Digitaliseringen har enorma fördelar. Det gäller att hitta en balans. Skolan ska vara en plats där du lär hur du lär dig. Då behöver vi också hjälpa eleverna med det och visa hur de kan skapa en digital studiero, säger Joakim Sveland.
 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>