Två RISE-medarbetare tilldelas Guldäpplets jubileumsutmärkelse för sitt arbete med skolans digitalisering
Hem NYHETER Två RISE-medarbetare tilldelas Guldäpplets jubileumsutmärkelse för sitt arbete med skolans digitalisering

Två RISE-medarbetare tilldelas Guldäpplets jubileumsutmärkelse för sitt arbete med skolans digitalisering

Publicerat av: Redaktionen

Stefan Pålsson och Kristina Björn på RISE enhet Livslångt lärande har tilldelats Guldäpplet, en av skolsveriges finaste utmärkelser, för sitt arbete med skolans digitalisering.

Guldäpplet firar i år 20 år och uppmärksammar därför forskare, innovatörer och utvecklare som varit viktiga för digitaliseringen i skolan.

– Det känns oerhört stort och hedrande att få ta emot en utmärkelse som tilldelas personer som haft stor direkt betydelse för att inspirera många lärare under lång tid. Jag fick utmärkelsen framför allt för arbetet med En-till-En (en dator per elev) i Falkenberg, vilket jag är mycket stolt över. Jag är också stolt över att jag delat med mig av insikter och kunskaper genom utbildningar och föreläsningar inom digitalisering, strategi, lärande och ledarskap. Min bok om upphandling som medel för verksamhetsutveckling ”Upphandla för utveckling – Digital skola från vision till verklighet” kom också till med förhoppning om att bidra med ytterligare stöd på området, säger Kristina Björn.

Två RISE-medarbetare tilldelas Guldäpplets jubileumsutmärkelse för sitt arbete med skolans digitalisering– Det är naturligtvis hedrande att vara en del av ett så namnkunnigt sällskap som mottagare av Guldäpplet. För 20 år sedan började jag skriva om skolans digitalisering ur ett svenskt och internationellt perspektiv inom ramen för KK-stiftelsens satsning Kollegiet. Där föddes den första versionen av Omvärldsbloggen, som fortsatte hos Skolverket fram till 2018. Omvärldsbevakningen fortsätter sedan tre år tillbaka, för RISE räkning, på Spaningen (spaningen.se). Under pandemin har jag även bland annat skrivit ett femtiotal längre artiklar på Skola Hemma (skolahemma.se/) som belyser vad skolor och huvudmän har gjort och pekar på vägar att föra den pedagogiska utvecklingen vidare, säger Stefan Pålsson.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>