Sedan hösten 2022 bedrivs högskoleutbildning på Ronneby Kunskapskälla genom ett långsiktigt samarbete med Linköpings universitet.
Tillsammans med två andra lokala campus är Ronneby Kunskapskälla nu del i ett projekt med fokus på högskolepedagogisk utveckling som universitetet beviljats.
I nuläget är det förskollärarprogrammet som ges decentraliserat i Ronneby från Linköpings universitet. Decentraliserad utbildning innebär att ett antal av lärosätets studenter antas på lokala campus så som Ronneby Kunskapskälla. Studenterna tillhör en studiegrupp lokalt och undervisningen livesänds till Ronneby Kunskapskällas lokaler.
Decentralisering tillgängliggör högre utbildning för grupper som inte har möjlighet att flytta till en utbildningsort men innebär samtidigt pedagogiska utmaningar för lärosätet gällande att utveckla undervisningsformer.
Nu bygger Ronneby Kunskapskälla och Linköpings universitet vidare på samarbetet med ett nyligen beviljat projekt för högskolepedagogisk utveckling. Projektet ska öka studentdeltagandet i lärarutbildning och utveckla former för hybridundervisning med fokus på akademisk litteracitet.
I projektet ska personalen på Ronneby Kunskapskälla tillsammans med programansvariga, lärare och studenter från universitetet utveckla hybridundervisning. Trots att utbildning vid lokala campus och lärcentrum ökar är kunskap om undervisningsformen begränsad. Förhoppningen är att projektet ska bidra med viktig kunskap både gällande hybridundervisning, breddat deltagande, akademisk litteracitet och hur samverkan mellan lärosäte och lokalt campus kan utvecklas.
”Det här projektet är ett sätt för oss att fortsätta utveckla hur vi arbetar med studenterna från vårt håll som lokalt campus så att deras utbildning blir ännu bättre. Vårt fokus är att tillgängliggöra högre studier för fler, för personer som inte hade valt att studera om den här möjligheten inte fanns. Vi har ca 130 studenter som studerar på det här sättet på vårt campus varje läsår och vi ser att det kommer öka framöver då vi startar upp nya utbildningar i samarbeten med fler lärosäten” säger Åsa Direnius på Ronneby Kunskapskälla som tillsammans med Ulrica Arnoldsson kommer att jobba i projektet.
Projektet finansieras av Universitets- och högskolerådet och ska bidra till bättre kvalitet i utbildning, främja studenters lärande och samverkan mellan lärosäten kring högskolepedagogiska frågor. Projektet ska slutredovisa sina resultat i juni 2025.