Så är skolan år 2030 om eleverna själva får bestämma

Hur ska morgondagens digitala klassrum se ut för att alla elever ska vara ivriga att ta till sig ny kunskap?

 

 

skolan
Almåsskolan vann 15 000 kronor

Lösningen är att digitalisera och individanpassa inlärningen och att införa belöningssystem liknande de som finns i spel. Det föreslår Almåsskolan som vann tisdagens final i tävlingen Next Up Väst och som belönas med 15 000 kronor. Tävlingen engagerar varje år högstadieelever i Västsverige som lagvis utmanas att komma på de bästa idéerna på hur framtidens samhällsutmaningar kan lösas.

– Inom IT-branschen ser vi kompetensbristen som en av de större samhällsutmaningarna, säger Barbro Lien Rönn, HR-expert på Hogia och en av jurymedlemmarna i Next Up.

– Den tekniska utvecklingen går allt snabbare. Enligt Teknikföretagen kommer Sverige att sakna 50 000 ingenjörer år 2030. Det är otroligt viktigt att inspirera ungdomar till att utbilda sig och att intressera dem för IT och teknik. Den här tävlingen har en betydande roll i det arbetet, tillägger Barbro Lien Rönn.

Enligt högstadieeleverna på Almåsskolan är nyckeln till att få ungdomar motiverade i klassrummen att individanpassa undervisningen med hjälp av IT och på så sätt ta hänsyn till olika intressen och mål med skolgången. Genom att använda touchskärmar och surfplattor ska eleven kunna tillgodogöra sig undervisningsmaterial i sin egen takt och på olika platser och tidpunkter. Jourhavande lärare ska finnas tillgängliga på kvällar och helger.

– Det har varit väldigt intressant att få ta del av ungdomarnas tankar kring skolan och hur de framhåller individer framför klasser i undervisningen. Framtiden kräver av oss att vi tänker helt nytt och där är ungdomar en enorm inspirationskälla, avslutar Barbro Lien Rönn.

Post Comment