Ny bok slår hål på myten om pojkars prestationer i skolan
Hem UNDERSÖKNING En ny bok slår hål på myten om pojkars prestationer i skolan

En ny bok slår hål på myten om pojkars prestationer i skolan

Publicerat av: Redaktionen

En undersökning gjord av tidningen Läraren visar att flickor i genomsnitt har 12 procent högre betyg än pojkar.

Den främsta orsaken har länge ansetts vara antipluggkulturen som råder bland pojkar i skolan.

I boken Nya vägar till en likvärdig skola, utgiven av Liber, pekar författaren och fil. dr Fredrik Zimmerman på nya vägar för att fler elever ska lyckas och slår hål på myten att antipluggkulturen är orsaken bakom betygen, med utgångspunkt att skolan är för viktig för att inte vara jämställd.

— Jag har forskat om pojkars sämre prestationer i skolan under många år och jag måste räcka upp handen och säga att i tidigare böcker, texter och föreläsningar har jag använt hypotesen om pojkars utbredda antipluggkultur som delförklaring till deras sämre resultat i skolan. Men ju mer forskning jag har läst, desto tydligare blir det att det är en felaktig hypotes, säger Fredrik Zimmerman.

I Nya vägar till en likvärdig skola redogör Fredrik Zimmerman i tio kapitel om olika orsaker som istället för antipluggkulturen kan ligga bakom pojkarnas prestationer i skolan, där varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor att reflektera över. Utifrån egen och andras forskning lyfter Zimmerman, genom frågor om bland annat studieteknik, språklig förmåga och jämställdhet, hur skolan kan göras mer begriplig.

Ny bok slår hål på myten om pojkars prestationer i skolanBoken är tänkt att vara ett diskussionsunderlag för beslutsfattare, yrkesverksamma lärare samt lärarstudenter, där fokus ligger på att ställa rätt frågor för att kunna påverka pojkars prestationer i skolan. I centrum står frågan om begriplighet, då forskning slår fast i att pojkar som grupp inte väljer att prestera sämre i skolan. Vad boken söker att svara på är varför pojkar generellt presterar sämre än flickor och hur forskningsbaserade svar kan bidra till att öka framgången för pojkar i skolan och minska betygsklyftorna mellan könen.

Får eleven inget stöd i skolan får eleven självbilden att han inte är kompetent nog att lära sig något i skolan. Men får pojken det pedagogiska stöd han behöver och upptäcker att han faktiskt kan lära sig, då förändras hans upplevelse av skolan, hans syn på sig själv och hans livschanser till det bättre.

– ur boken.

Fredrik Zimmerman är sociolog samt fil. dr i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås och har studerat frågan kring pojkars skolprestation under många års tid. Han har bidragit med flera viktiga studier inom fältet för unga elevers prestation i skolan. Han har tidigare gett ut boken Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>