Utbildningsradion (UR) har varit i Skövde och spelat in en programserie tillsammans med lärare från Högskolan.
Ämnet var spel och spelforskning och diskussionerna leddes av medieprofilen Ina Lundström.
Programmen kommer nu att publiceras på UR:s webbplats samt sändas på Kunskapskanalen.
Sedan tidigt 2000-tal har Högskolan i Skövde satsat på utbildningar inom dataspelsutveckling och har nu norra Europas bredaste utbud av utbildningsprogram inom området. I Skövde bedrivs även forskning inom spelutveckling, något som inte är helt vanligt förekommande på Sveriges högskolor och universitet. Program om just spelutveckling var något UR saknade i sitt innehåll, varpå de vände sig till Högskolan i Skövde.
I juni spelades sex stycken halvtimmeslånga program om spel och spelutveckling in på ASSAR Industrial Innovation i Skövde. De olika avsnitten berör bland annat ämnena ”spelundret”, spel som kulturform, positiv skärmtid, hur man gör ett spel samt vem det är som spelar.
Viktigt med olika synvinklar
Marcus Toftedahl, spelforskare på Högskolan i Skövde, deltog under inspelningsdagen. Han menar att det är viktigt att studera och prata om spel och spelskapande ur många olika synvinklar.
– Vi vet att spelutveckling är ett komplext område. Vi har inte ens en enhetlig syn inom Avdelningen för spelutveckling här på Högskolan, men vi vet att det är komplext och att vi måste belysa det från olika vinklar för att förstå. Spel blir en allt större del av vårt samhälle och vår vardag. Det pratas om att spelbranschen är vår nya basindustri. Då måste vi veta hur den fungerar och hur den ska kunna utvecklas vidare. I det ingår inte bara hur spel utvecklas och säljs, men också hur och varför det är en kulturbärare där åsikter, uttryck, identitet kommer fram, säger Marcus Toftedahl.
Det positiva med spel
De inspelade programmen är av formatet ”soffprogram” där Högskolans lärare diskuterar ett ämne under halvtimmeslånga avsnitt. Varje samtal leds av ståupparen och radioprofilen Ina Lundström. Det är lärarna själva som fått bestämma varje ämne, och syftet har varit att belysa och berätta om de positiva aspekterna av spelande och spelskapande.
– Det här formatet vi hade tror jag kan både avdramatisera, men också förtydliga och fördjupa inom de ämnen vi valt att prata om. Det är lätt att det blir en ensidig diskussion om att spel är bäst och lösningen på allt. Det är de inte. En annan diskussion är att spel lär folk att döda. ”Det är livsfarligt!”. Det är det inte heller. Jag hoppas att det här är första steget i att lyfta framgången, problematiken, komplexiteten och kulturen kring spel. Spel behöver tas på allvar och för att det ska hända behöver vi, som lärosäte och forskare, ta det på allvar i fortsättningen också. Det är vår uppgift att utbilda, inte bara studenterna som kommer, utan även beslutsfattare, politiker och samhället i stort om hur spel är bra och dåligt, säger Marcus Toftedahl.
Varför är Högskolan i Skövde så bra på just spelutbildning och spelforskning?
– Vi kan det så bra tack vare våra dubbla bakgrunder. Spelutbildningarna bygger på både traditionella tekniska datautbildningar, men även humaniora och media. Vi har, redan från starten, fått med båda perspektiven.
Programserien får premiär på UR:s webbsida urplay.se fredagen 27 augusti. Den kommer under hösten även att sändas på Kunskapskanalen, som är ett samarbete mellan SVT och UR.