Svensk startup lanserar äventyrsspel som höjer barns matematikkunskaper
Hem APPAR Svensk startup lanserar äventyrsspel som höjer barns matematikkunskaper

Svensk startup lanserar äventyrsspel som höjer barns matematikkunskaper

Publicerat av: Redaktionen

Akribian, en svensk startup som utvecklar spelinbäddad undervisning, lanserar nu det vetenskapsbaserade matematikspelet Count on me! på AppStore i både Sverige och Storbritannien.

Genom att kombinera ett spännande speläventyr med den senaste forskningen inom inlärningspsykologi uppmuntras barn upptäcka magin i matematiken. Resultatet är en helt ny kategori av spel som kombinerar ett speläventyr med undervisning.

Utvecklingen av Count on me! är baserad på den senaste forskningen inom inlärningspsykologi, KBT samt forskning genomförd av Martin Hassler Hallstedt, PhD, VD och medgrundare till Akribian. Hans forskning visar att barn i åldrarna 6–9 år som spelar Count on me! 15 minuter om dagen förbättrar sina matematikkunskaper med 60% i jämförelse med de barn som inte använder appen. I Count on me! är inlärningen inbäddad i ett berättande speläventyr som ger barn möjligheten att upptäcka matematikens magi. Barnet tar sig vidare i äventyret genom att bemästra viktiga matematikkunskaper för att slutligen bli hjälten i spelet som återför Mattemagin och räddar landet Numberia.

”Det som skiljer vår spelinbäddade undervisning från mer traditionella utbildningsspel är att Count on me! har utvecklats med den ena foten i vetenskap och den andra i speldesign. I grunden handlar båda våra perspektiv om att sätta användaren i centrum och ställa frågor om deras upplevelse och inlärning. Genom att göra det systematiskt kan vi arbeta data-drivet för att kontinuerligt förstärka inlärningen och förbättra upplevelsen för varje individ”, säger Henrik Rosvall, CTO och medgrundare till Akribian.

Under utvecklandet av Count on me! har Akribian haft ett nära samarbete med det Malmöbaserade spelbolaget Massive Entertainment. I Massives Games Lab har spelet testats av barn för att säkerställa att det uppmuntrar barnen att lära sig matematik samtidigt som det även är spännande – inte bara för barnen som spelar det, utan även för deras föräldrar och lärare.

”Samarbetet med Massive betyder otroligt mycket för oss. Det ger oss chansen att undersöka barnens reaktioner och upplevelser av spelet. Det finns många av oss vuxna som inte har några positiva minnen från mattelektionerna när vi ser tillbaka på våra skoltider. Med Count on me! och Massives hjälp kan vi nu ändra på detta för framtida generationer genom att skapa fängslande spelupplevelser som ökar barns vilja att lära sig viktiga matematikkunskaper”, säger Martin Hassler Hallstedt, VD och medgrundare till Akribian.

”Att få vara del av att skapa goda förutsättningar för morgondagens matematiker, ingenjörer och spelutvecklare är något vi värderar högt. Vårt samarbete med Akribian är inte enbart väldigt roligt, men även en viktig del av det långsiktiga arbete vi gör för att främja mångfald och inkludering i vår bransch”, säger Karolina Lundin, CSR and Communications Specialist, Massive Entertainment.

Lanseringen av Count on me! riktar sig främst till barn i åldern 6–7 år och inkluderar 70 skräddarsydda speldagar där barnen både tränar– och bemästrar Mattemagi. Under hösten 2021 lanseras resterande 110 speldagar och spelet kommer då även rikta sig mot lite äldre barn i åldrarna 8–9 år.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>