VR lyfter såväl upplevelsen som inlärningen i skolan

[SKOLPARTNER] HP satsar vidare på projektbaserad inlärning med VR och AR. Vi besökte deras monter på SETT-mässan för att få veta mer.

Vi åkte till Kistamässan, norr om Stockholm, för att besöka årets SETT-mässa, den åttonde i ordningen. HP och Microsoft hade en gemensam monter eftersom båda företagen ser vikten av att skolan får bästa möjliga kombination av både hårdvara och mjukvara i sin verksamhet. Detta för att skolan i sin tur ska kunna ge de bästa förutsättningarna till något av det viktigaste vi har; nämligen våra skolungdomar som ska leva i den framtid som vi bara kan gissa hur den kommer att se ut.

Klasskassan räcker till många upplevelser

Faktum är att den utmaning som skolan står inför är närmast gigantisk. Forskning visar på att hela 65 % av dagens grundskoleelever kommer att arbeta inom yrken som inte finns idag. Det är nästan svårt att ta in den informationen. Även om ett visst mått av hopplöshet kan smyga sig på, när den prognosen presenteras, är det ändå så att det finns ljuspunkter också. HP är en av aktörerna som ser till att innovationstakten ökar. Med de närmast oändliga möjligheterna som den nya tekniken erbjuder är det verkligen så att vi får tänka utanför den berömda boxen, som i det här fallet skulle kunna liknas vid klassrummet. Eller vad sägs om att hela klassen börjar skoldagen med en klassresa till Stora Barriärrevet för att lära sig mer om det rika djurlivet där samt den miljömässiga hotbilden som korallreven lever under. Därefter går eleverna till skolans matsal för sedvanlig lunch. Efter lunchrasten tar engelskaläraren med klassen på en resa till London för att förkovra sig i engelska genom att träffa britter och till exempel handla i en affär eller fråga en engelsk polis om närmaste vägen till Big Ben. Allt detta på en enda skoldag och utan att först behöva sälja kaffebröd och lotter för att skrapa ihop till en klasskassa. Det är bara vår egen fantasi som sätter gränser för hur den framtida inlärningen och upplevelsen i skolbänken kommer att se ut.

Stimulerar kreativiteten och stärker minnet

Vi passar på att byta några ord med Stefan Jeleby, Category Manager Client Solutions – Sweden |PPS – Printing & Personal Systems Group, på HP. Under SETT-mässan håller han flera föredrag om HP:s arbete med bland annat VR-verktyg i skolvärlden.

”När den nya tekniken används i utbildningssammanhang är det inte bara nya möjligheter som öppnar sig. Sättet att lära sig förändras också. Genom att använda VR- och AR-verktyg kommer eleverna själva att bli en aktivare del av inlärningen. Dessutom fungerar vi människor så att vi minns mycket mer av det vi gör än av det vi bara läser. Minnesbilden av ett inlärningsavsnitt ökar, generellt sett, från 10 % till hela 75 % bara genom att vi gör något med vår kropp och våra sinnen”, säger han.

En konsekvens av den ständiga utvecklingen är att dagens, respektive morgondagens, elever kommer att behöva fortsätta att utbilda sig i princip hela livet för att lära sig hur nya tekniker och verktyg fungerar.

VR + AR + MR = XR

Stefan fortsätter med att reda ut vad de olika begreppen betyder.

”VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality) samt MR (Mixed Reality) är olika delar av samlingsnamnet XR (Extended Reality). De är bra på olika saker. Vårt huvudsakliga fokus är på VR men vi har även bra AR-lösningar”, förklarar Stefan.

Han berättar att VR helt och hållet är 3-dimensionell datorgrafik medan AR innebär lösningar där verkligheten förstärks med digital information. Ett typexempel är en reparatör som har så kallade intelligenta glasögon på sig. I dessa visas olika data som till exempel utdrag ur en manual eller bilder på reservdelar samtidigt som man tittar på det som faktiskt finns framför en. På så sätt har reparatören tillgång till all relevant information och samtidigt är båda händerna fria att arbeta med.

”Med VR kan du kliva in i en miljö och utforska den, därefter kan du med teleportering förflytta dig till en annan plats. Det ger läraren enorma möjligheter att låta eleverna lära sig nya saker genom att helt enkelt uppleva dem. Ett annat användningsområde är att träna på att tala inför folk. Det är alldeles för många som är obekväma med det. Med VR kan man träna på det fast man egentligen är alldeles själv”, avslutar Stefan.

Utbildning har länge varit ett fokusområde

Vi träffar även Hélène Barnekow, ny VD på Microsoft Sverige, och Joke Palmkvist, Affärsområdeschef för skola och högre utbildning, på Microsoft. De berättar att utbildningsområdet är ett av deras fokusområden och har varit det länge.

”Vi vet att Microsoft Teams är ett mycket uppskattat verktyg som används mycket. Samtidigt får vi ibland en känsla av att det kunde användas av betydligt fler i skolvärlden men att det är många som avvaktar”, säger Hélène.

Varför är det så?, frågar vi.

”Det känns som att det är många som väntar på direktiv uppifrån om vilka digitala verktyg som ska användas och hur de ska vävas in i utbildningen. Vår utmaning är att få pedagoger och andra inom skolan att sluta att vänta och börja göra”, svarar Joke.

”När jag bodde i Boston kunde jag själv se en skillnad mellan skolan där och här i Sverige. I USA använder eleverna tidigt olika former av läsplattor i utbildningen och kodning kommer in som ett ämne redan i unga år”, berättar Hélène.

IT-säkerheten är ett annat viktigt område och vi frågar därför Hélène och Joke om hur Microsoft arbetar med det?

”Vi investerar motsvarande 1 miljard dollar per år i olika säkerhetslösningar och det tycker jag visar på att vi tar de frågorna på största allvar. Generellt sett så är det alldeles för många dataintrång och attacker som lyckas på grund av en alltför stor aningslöshet när det handlar om risker och hot”, svarar Hélène.

”Genom att till exempel bygga sina lösningar på Microsoft Teams får man säkerheten på köpet. Dessutom har vi engagerande utbildningsmaterial med inriktning på lärare”, kompletterar Joke.

Nya användningsområden är en utmaning

I HP:s och Microsofts monter finns också Anna Josefsson, produktchef för business notebooks, på HP. Hon berättar för oss att de satsar stort på att deras skoldatorer ska fungera på bästa sätt i en relativt tuff miljö.

”Våra skoldatorer har bland annat extra starka ramar runt skärmen för att klara de belastningar som kan uppstå när eleverna hanterar sina datorer. Dessutom är alla våra skoldatorer färgglada. Det ska vara färg i skolan. Sverige är ett av de länder som har flest datorer i skolan och då tycker jag att vi har ett ansvar att leda utvecklingen mot både bättre och mer miljövänliga datorer. Det finns hela tiden nya utmaningar som vi inte riktigt kan förutse. Ett exempel är när man i en region i Sverige upptäckte att ovanligt många skoldatorer lämnades in med trasiga bildskärmar. Efter lite undersökningar kom det fram att många elever hade sina datorer på laddning på natten, vilket innebar att datorerna var lite varma på morgonen. När eleverna sedan åkte med skolbussen på vintern satte de sig på datorn för att värma rumpan. Det användningsområdet hade vi inte tänkt på”, skrattar Anna.

Vill inte skapa ett utanförskap

Stefan Bergdahl är VD på HP Sverige och även han var givetvis på plats för att understryka att HP menar vad de säger, nämligen att skolan är ett viktigt fokus för dem.

Vi frågar honom om hur han ser på skolan och framtidens lärande?

”För mig är detta viktigt utifrån från två aspekter, dels för att skolan rustar nästa generation för framtidens yrkesliv och dels för att jag själv har barn som går i skolan. Skolan och samhället i stort måste ta ett ansvar för att den nya tekniken används på bästa sätt, både i skolan och inom andra områden. Nu har vi chansen att ge varje elev de bästa förutsättningarna för att lyckas i skolan. Det är sedan länge känt att vi alla har olika inlärningsprofiler. Några lär sig bäst genom att få sitta i lugn & ro och läsa in kunskaperna, andra lyckas bäst när de får lyssna på läraren och ytterligare andra behöver få använda alla sinnen för att ta till sig nya kunskaper. Rätt använd erbjuder tekniken nu skolan möjligheten att tillfredsställa samtliga inlärningsprofiler på en och samma gång. Vi är inte där idag men vi närmar oss”, svarar han.

Vår avslutande fråga till Stefan handlar om vilka eventuella faror han ser med den tekniska utvecklingen inom skolan?

”Jag skulle vilja lyfta fram tre olika områden. Det första är att det är viktigt att alla elever måste lära sig att hantera tekniken annars är risken stor att de hamnar i ett digitalt utanförskap. Det andra är att eleverna lär sig källkritik och skaffar sig förmågan och insikten att hantera alla falska nyheter som florerar på nätet. Till sist måste jag peka på IT-säkerheten även om det kan låta tjatigt. Vi måste få stopp på alla bedrägerier och attacker som pågår. För att lyckas med det så måste vi givetvis även ha med nästa generation på tåget”, avslutar Stefan Bergdahl engagerat.

Låt oss hoppas att HP, Microsoft och övriga aktörer lyckas med den utmaningen.

Läs mer om framtidens klassrum här.

Läs mer om Microsofts arbete med utbildning här.