Så ska skolresultaten höjas i Bjuv

Bjuvs kommun tar hjälp av forskare vid Malmö universitet för att lyfta skolresultaten i grundskolan.

En satsning i Bjuv på språkorienterad undervisning har gett bättre skolresultat.

Lärare har fått kunskaper i ett arbetssätt som går ut på att eleverna lär sig använda språket i skolans alla ämnen. Målet är att alla elever ska lyckas i skolan.

För fem år sedan låg Bjuvs kommun i botten bland skolkommunerna i Sverige. De senaste tre åren har Bjuv klättrat i mätningar som görs av Sveriges kommuner och landsting (SKL) och placerade sig förra året bland de 25 procent av landets kommuner som får bäst skolresultat. Nu fortsätter Bjuv sitt arbete med att höja skolresultaten.

– En utmaning är att utbildningsnivån i Bjuv ligger under det skånska genomsnittet. När föräldrarna saknar studievana kan det vara svårt att hjälpa barnen vidare. Vi måste därför fortsätta jobba för en likvärdig skola, säger Eva Elg, specialpedagog vid elevhälsan i Bjuv och projektledare för ett pilotprojekt inom hälsofrämjande skola.

Nytt arbetssätt

Satsningen på pedagogisk utveckling ingår som en del i ett pilotprojekt som har engagerat elever och lärare i årskurs nio på Ekeby skola under det senaste läsåret. En viktig del av projektet har handlat om att integrera så kallad genrepedagogik i undervisningen. Under våren har Fredrik Hansson, universitetslektor vid Malmö universitet, introducerat arbetssättet för lärare vid en forskningscirkel och fungerat som ett stöd under arbetsprocessen.

– Lärarna i den svenska skolan har varit bra på att förklara vad eleverna ska göra så att alla förstår, men de har inte varit lika bra på att se till att eleverna tar sig dit. Det är en sak att titta på en duktig fotbollsspelare och föreställa sig vad som krävs för att vinna matchen, och en helt annan sak att göra det själv, säger Fredrik Hansson, som forskar inom genrepedagogik vid Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet.

Mer språkorienterade

Genrepedagogik går ut på att lärarna blir mer språkorienterade i sin undervisning. Det gör att eleverna blir medvetna om språkliga mönster i texter för att lättare tillägna sig nya kunskaper i skolans alla ämnen. Lärarna i Bjuv har uppmuntrats att utveckla ett tematiskt arbetssätt där de samarbetar över ämnesgränser. Det har bland annat resulterat i grupparbeten där eleverna har utvecklat egna visioner för hur tryggheten och trivseln ska öka i Bjuv.

– I den gamla skolan fick eleverna tio uppsatsämnen och skulle välja ett, sedan var det bara att skriva. Här handlar det om att först lära sig hur man skriver en viss typ av text innan man börjar skriva på egen hand. Arbetssättet bygger på att lärarna har stark kontroll och har planerat väldigt väl vad som ska läras ut, säger Fredrik Hansson.

Förbättrade resultat

Satsningen har möjliggjorts med hjälp av medel från Skolverket. Arbetet har redan gett utdelning i form av förbättrade studieresultat.

– När niorna gick ut i våras var omkring 90 procent behöriga till gymnasiet. I julas indikerade betygen att det bara var hälften som skulle klara måluppfyllelsen. Eleverna har varit oerhört positiva. De tycker de får vara med och bestämma och att de får hjälp att lyckas, säger Eva Elg.

Långsiktigt arbete

Kommande läsår ska arbetssättet implementeras i årskurs 7-9 på Ekeby skola. I samband med ett uppstartsmöte den 8 augusti hjälper Fredrik Hansson lärarlaget att planera upplägget för höstterminen som startar den 13 augusti. Det är ett långsiktigt arbete att jobba med genrepedagogik och om satsningen lyckas kan arbetssättet spridas till fler skolor.

– Det är klart att om vi lyckas med det här så tror jag det kommer att sprida sig till kommunens andra skolor, säger Eva Elg.