Det digitala ekosystemet, spelifiering, sociala medier och digital kompetens i läroplanen är alla ämnen som tas upp i ”Lärarens guide till digitalare undervisning” som ges ut av Natur & Kultur och Digilär lagom till Bokmässan i Göteborg.
Frida Monsén, välkänd inom edtech-kretsar, lärare och författare hos Natur & Kultur, har skrivit en guide som inspiration för lärarnas fortsatta digitaliseringsarbete i klassrummet.
Monsén utgår från forskning och egna erfarenheter och ger läraren bland annat konkreta tips på hur hen kan lägga upp sin undervisning i ett digitalt klassrum, checklistor för upphovsrätt på nätet och exempel på digital kompetens i praktiken.
”För att lyckas med skolans digitalisering krävs digitalt kompetenta lärare som tar ledningen över de digitala processerna i klassrummet. Enbart tekniken i sig gör ingen positiv skillnad” skriver Frida Monsén i inledningen till ”Lärarens guide till digitalare undervisning”.
Guidens 7 punkter för en lyckad digitalare undervisning
1. Det digitala ekosystemet
2. Att planera och strukturera undervisningen
3. Ledarskapet i det digitala klassrummet
4. Digital kompetens i läroplanen
5. Ungas nätkulturer
6. Forskning
7. Omvärldsbevakning
Lärare som befinner sig på Bokmässan 27-30 september, SETT Syd 18-19 oktober och Skolforum 29-30 oktober är välkomna till Natur & Kultur och Digilärs monter för att hämta sitt tryckta exemplar av guiden. Den finns även tillgänglig för nedladdning på nok.se och digilar.se.
Kostnadsfri fortbildning till Sveriges lärare
– Nu när kursplanerna med digital kompetens har börjat gälla känns det extra roligt att kunna erbjuda den här kostnadsfria guiden för att inspirera lärare till digitalare undervisning utifrån deras behov och förutsättningar, säger Ann Förberg, marknadschef på Natur & Kultur Läromedel.
”Lärarens guide till Digitalare undervisning” ingår i en serie av inspirerande fortbildningsmaterial som ”Skolledarens guide till digitalare undervisning”, även den skriven av Frida Monsén och gratis att ladda ner samt tidningen ”Digitalare undervisning” som ges ut tre gånger per år av Natur & Kultur Läromedel. Tidningen tar upp allt ifrån blended learning till programmering och hur digitala verktyg hjälper till att skapa motivation hos elever och lärare.