Lärarförbundet kommenterar utredningen om ett attraktivare läraryrke.
Idag presenterar regeringens utredare Björn Åstrand sina förslag om ett professionsprogram och en minskad administrativ börda för lärare.
Utredaren har landat rätt i sina förslag om lärares kompetensutveckling men säkrar inte förutsättnaingar genom skarpa förslag som ska lätta den administrativa bördan.
– Om vi lärare får inflytande över utformningen av det nationella professionsprogrammet så kan det bli det ramverk som idag saknas för att säkra rätten till en kontinuerlig och behovsstyrd utveckling under hela karriären, säger Johanna Jaara Åstrand.
– Det kommer att krävas ett stort engagemang från både arbetsgivare och politiker för att implementeringen av det här ska landa rätt och jag hoppas att alla parter ser hur viktigt det här är för läraryrkets framtid, säger Johanna Jaara Åstrand.
Passiva förslag
Samtidigt som förslaget om ett professionsprogram är ett tydligt steg i rätt riktning för att höja statusen för lärare och säkerställa en karriärsutveckling, är förslagen som ska säkra grundförutsättningarna för kompetensutveckling alltför passiva. En helt färsk undersökning som Novus genomfört åt Lärarförbundet visar att 79 procent av lärarna anser sig ha för hög arbetsbelastning. Mer än hälften av dem, 53 procent, säger att mindre administration är den viktigaste åtgärden för att minska arbetsbelastningen.
-Det är tydligt idag att lärare inte får ägna sin kompetens åt rätt saker. Vi kan inte som idag tvingas fortsätta att ägna oss mer åt administration än åt utveckling. Tiden och resurserna måste säkras, säger Johanna Jaara Åstrand.
Kraftfulla åtgärder behövs
-Idag tar arbetstiden slut långt innan arbetsuppgifterna för lärarna. Det är bra att utredaren vill förstärka skollagens skrivningar om huvudmannens ansvar för att säkra att lärare får ägna sig åt rätt saker. Men det är inte mer tidsstudier som behövs utan kraftfulla åtgärder som frigör tid och visar lärare mer tillit att förfoga över sin tid, säger Johanna Jaara Åstrand.