Hem OM SKOLAN Det är politiken som sänkt skolan och läraryrket

Det är politiken som sänkt skolan och läraryrket

Publicerat av: Redaktionen

De senaste decenniernas skolreformer har successivt minskat lärarens möjligheter att planera och genomföra undervisningen på eget sätt.

Det är politiken som sänkt skolan och läraryrket 2

Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare.

Skolans styrdokument har alltmer kommit att utformas som bruksanvisningar. Kunskapskraven med tillhörande anvisningar för bedömning av elevernas prestationer är det mest påtagliga exemplet på den statliga detaljstyrningen av skolans undervisning.

Det är de tongivande skolpolitikerna som varit ledande i utvecklingen. Skolans myndigheter följer förstås lydigt givna direktiv. Skolforskares och verksamma lärares synpunkter har i stor utsträckning negligerats.

Lite märkligt är att inte ett enda av de politiska partierna har presenterat ett eget profilerat program eller ens en egen vision gällande skolan. Partierna förefaller istället unisont följa och bejaka den tidigare skolministern Jan Björklunds reformagenda, vars främsta punkter karaktäriseras av: katederundervisning, disciplin, strikta kunskapskrav, mer betyg och nej till elevaktiva arbetssätt.

Det skolpolitikerna pläderat för under de senaste tjugo åren kan beskrivas som en återgång till den mekaniska undervisning som praktiserades i USA under 60-talet och vars portalfigurer var Skinner och Bloom. Sammanfattningsvis kan denna metod för undervisning beskrivas som korvstoppning och sprutlackering.

De i dag för skolan gällande styrdokumenten gillas knappast av någon involverad part. Lärarna är fängslade i en tvångströja och eleverna våndas över tråkig undervisning och ett ständigt bedömande.

Den för närvarande pågående skolutvecklingen pekar dessutom i helt fel riktning. Regeringen vill nu ytterligare förkorta lärarutbildningarna och kommunerna tilldelar skolorna digitala planeringsverktyg som snarast påminner om forna tidsstudiemän. Läraryrket mister därmed ytterligare status och respekt.

Hur länge ska detta elände få pågå? Skolans resultat faller, knappast någon vill längre bli lärare och många elever vantrivs i skolan. De borgerliga skolpolitikerna visar inga tecken på vilja till förändring, men var finns Socialdemokraterna? Nu handlar det om att rädda vad som räddas kan av den svenska grundskolan.

Sveriges framtid är i akut behov av en reformerad skola.

Av: Rolf Ekelund 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>