Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Ny studie visar att digital lästjänst skapar positivt förhållningssätt till läsning

Ny studie visar att digital lästjänst skapar positivt förhållningssätt till läsning

Publicerat av: Redaktionen

Larmrapporter visar allt oftare siffror gällande barn och skärmtid, och om hur till och med spädbarn spenderar tid framför skärmen.

Men lite fokus läggs på det positiva som kommer med rätt typ av skärmtid.

I en casestudie av Bo Sundblad, f.d. universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet, framkommer det att ljudbilderbokstjänsten Ugglo har stärkt intresset för läsning på förskolor i Nacka.

Ny studie visar att digital lästjänst skapar positivt förhållningssätt till läsning

— Att ge förskolebarn, via skärm, tillgång till högkvalitativa svenska barnböcker och ge dem möjligheten att tycka om böckerna är en kulturgärning som bör mötas med respekt.

Att värdera och moralisera över detta är i min mening helt ointressant. Det är en existerande del av vår kultur idag. Det är den kultur barn växer upp i och med stor sannolikhet kommer det förbli så över oförutsägbar framtid.

I exempelvis förskolan finns det nog inget annat alternativ än att så konstruktivt som möjligt förhålla sig till denna del av vår kultur och använda det jag kallar skärmvana till något positivt, säger Bo Sundblad

På Björknäs förskolor i Nacka är barnböcker och skriftspråket mycket närvarande, såväl på papper som via plattformen Ugglo. Ugglo är en plattform som ljudsätter hundratals barnböcker som kombineras med ljud, bild och text i samma digitala format. I Ugglo finns över 1000 titlar, av några av Sveriges främsta författare, och tjänsten används av tiotusentals barn och elever i förskolor och skolor runt om i Sverige.

Många förskolebarn har redan skärmvana hemifrån och har intresserat sig av vad som händer på en surfplatta eller smartphone.

På Björknäs förskola satt 2-3 åringar som hänförda under lässtunden med plattformen Ugglo. Sundblad studerade dem under tiden barnen följde historien på skärmen som pedagogen läste högt. Tidigare forskning gällande barn i det åldersspannet visar att det är nästintill omöjligt att få dem att sitta still och fokusera på en skärm om det som visas inte intresserar dem.

Studier visar också att långsam läsutveckling under årskurs 1 och 2 leder till en mycket negativ inställning till böcker, texter och läsning i framtiden. I grundskolan idag är hela klasser ofta så ovana att lyssna till högläsning att det inte går att läsa högt för dem alls. Jobbar man proaktivt och utvecklar en vana redan i förskolan kan detta motverkas.

— Något som med framgång görs på Björknäs förskolor är att ge alla barn en gedigen positiv erfarenhet av läsning och barnböcker och en nyfikenhet på skriftspråket. Allt för att ta bort den den tänkbara orsaken till en långsam läsutveckling. Det är så viktigt att förskolan, likt Björknäs, ger barnet en stabil språkgrund att stå på, säger Bo Sundblad.

Ugglo är en ljudbilderbokstjänst för förskolor och skolor vars vision är att barn ska läsa mer. Ugglo samarbetar med alla de största förlagen och erbjuder över 1000 titlar i sin tjänst som i dagsläget finns för iOS- och Android- enheter. Ugglo grundades 2017 och är beläget i Stockholm.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>