Det svenska forskningsbaserade Edtech-företaget Dugga Assessment har startat projektet Demokratisering av Utbildning för att möjliggöra modern utbildning i utvecklingsregioner med avsaknad av resurser.
Detta är i linje med FN:s mål för hållbar utveckling.
Tanzanias ambassadör, H. E. Grace Alfred Olotu stödjer projektet och dess syfte. Andra partners som möjliggör detta projekt är Microsoft Corporation, SES och Utbildningsnämnden i Moshi, Tanzania.
Under projektet kommer utvalda skolor i avlägsna områden att genomgå en total förvandling till moderna digitaliserade skolmiljöer. Dessa skolor har ingen eller begränsad tillgång till internet, elektricitet eller datorer. Den första skolan som startar detta projekt är Mnini Secondary School, som ligger på sluttningarna av berget Kilimanjaro i Moshi, Tanzania.
”Tanzania som land prioriterar utbildning på alla nivåer och har som mål att ligga i framkant när det gäller att göra utbildning och lärande tillgängligt för alla barn oavsett kön, religion, klass eller etnicitet, så vi tror starkt på detta forskningsprojekt och hoppas att projektet uppfyller dess mål” säger H.E. Grace Alfred Olotu, ambassadör för Förenade republiken Tanzania.

Edtech-företaget Dugga Assessment har startat projektet Demokratisering av Utbildning för att möjliggöra modern utbildning i utvecklingsregioner med avsaknad av resurser. Photo: Aaron Burden
Syftet med det vetenskapliga forskningsprojektet är att standardisera kvalitetsutbildning över hela världen, särskilt i landsbygdsområden med begränsad eller ingen tillgång till internet och elektricitet. Detta projekt har lockat till sig engagemang från forskare från erkända universitet runt om i världen som Stockholms Universitet, Handelshögskolan i Stockholm, University of Nevada, Southern Alberta Institute of Technology, Karolinska Institutet, Victoria University of Wellington, ICDE, ICoBC, Linköpings Universitet samt Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning.
”Vi är glada över att kunna förverkliga detta forskningsprojekt, tillsammans med framstående partners och forskare, för att bidra till demokratisering av utbildning och förbättra kvaliteten på lärandet för alla i världen”, säger Dr Claudia Rademaker och Dr Patrik Nilsson, medgrundare av Dugga.