Elgiganten blir ny huvudpartner till Läxhjälpen

Elgiganten har länge arbetat för att minska det tekniska och digitala utanförskapet i samhället.

Elgiganten blir ny huvudpartner till Läxhjälpen
Det digitala läxhjälpsprogrammet är i full gång

Som ett led i det arbetet går företaget nu in som huvudpartner till stiftelsen Läxhjälpen, som hjälper elever i särskilt utsatta områden att klara grundskolan och få gymnasiebehörighet.

Ambitionen är att tillsammans öka förutsättningarna för att fler elever i hela landet ska kunna ta del av Läxhjälpsprogrammet.

Under förra läsåret gick 15 % av Sveriges högstadieelever ut grundskolan utan gymnasiebehörighet, något som riskerar att leda till sämre förutsättningar för en bra framtid. Den ökade distansundervisningen under pandemin har dessutom blottat ett tekniskt och digitalt utanförskap, som särskilt drabbar elever i socioekonomiskt utsatta områden. Brist på uppkoppling, rätt utrustning, teknisk kunskap och tillgång till en ostörd studiemiljö är några av de saker som Elgiganten vill bidra till att åtgärda genom sitt fördjupade engagemang i Läxhjälpen.

– Att minska det tekniska och digitala utanförskapet är en sann hjärtefråga för oss på Elgiganten. Samarbetet med Läxhjälpen är ett viktigt steg, där vi kommer att bidra med utrustning, teknisk support och monetärt stöd för att fler ungdomar ska nå gymnasiebehörighet. Vi vet att ojämlik tillgång till och kunskap om teknik skapat klasskillnader i samhället, och vi är stolta att långsiktigt kunna bidra på olika sätt för att minska effekten som dessa klasskillnader har på elevers studier, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige.

– Vi ser fram emot att samarbeta med en så stor, väletablerad och omtyckt aktör som Elgiganten är. Med sin expertis, sin engagerade och kunniga personal samt med sin geografiska spridning är vi övertygade om att samarbetet kommer att ge goda förutsättningar att sprida och utveckla Läxhjälpsprogrammet runt om i landet, säger Henrik Szabo, Generaldirektör på Stiftelsen Läxhjälpen.

Enligt en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Elgiganten* uppger endast var tredje (33 %) förälder med barn över 7 år att de har tillräcklig teknisk kunskap för att kunna hjälpa sina barn med skolarbetet. Samtidigt menar en av fyra (24 %) att de inte har den utrustning som behövs för att arbeta eller studera hemma på ett optimalt sätt.

Läxhjälpen startade 2007 och har 370 anställda läxhjälpare med nationell spridning över landet. Som en direkt följd av ökad distansundervisning har Läxhjälpens fysiska närvaro kompletterats med digital läxhjälp, något som kommer underlättas av samarbetet med Elgiganten. Samarbetet möjliggör utveckling och förbättring av programmet, samt ökar tillgängligheten så att stödet kan spridas till fler.