Mellanstadielärarna på Aggerudsskolan i Karlskoga jobbar med entreprenörskap i skolan och samverkan mellan klassrum och samhälle.
Praktiska tips och handfasta övningar varvades när Föreningen Framtidsfrön ledde dem i en workshop.
En viktig utgångspunkt för Framtidsfrön är att arbeta med lärarna genom att bredda deras kunskap om det entreprenöriella förhållningssättet, men också genom att inspirera och ge konkreta tips på hur pedagogerna kan lägga upp undervisningen.
– En jätteviktig utgångspunkt för oss är att vi vill öka elevernas motivation och samtidigt ge dem en koppling in i framtiden. Hur får vi dem att känna att lärandet är för deras egen skull och inte bara något man är tvingad till? Hur får vi dem att se att det är något de kommer ha nytta av i framtiden? säger Mattias Walan från Framtidsfrön.
Hand i hand med vägledning
En viktig del av svaret är här att kombinera skolans ansvar för studie- och yrkesvägledning med det entreprenöriella förhållningssättet.
– Det är något vi trycker på i allt vi gör. Alla i skolan har ett ansvar att se omvärlden som en berikande lärmiljö, gör du det samtidigt som du får in det entreprenöriella tänket i din undervisning, då händer det verkligen saker.
Syv-uppdraget och det entreprenöriella uppdraget går väldigt mycket hand i hand och om man jobbar med dem samtidigt så uppstår en rad synergieffekter, säger Mattias Walan.
De här tankarna var väldigt tydliga under den avslutande workshopen med ett femtontal av lärarna på Aggerudsskolan. Workshopen var avslutningen på insats i skolan. Insatsen bestod också av en inledande inspirationsföreläsning för lärarna och lektioner med alla klasser i årskurs 5. (Läs mera om lektionerna i ett annat reportage.)
Många förslag om mobilspel och företag
Workshopens första uppgift handlade om att skapa lärande utifrån mobilspel, utifrån grundtanken att utgå från något som ligger nära elevernas vardag. Går det att få in ämneskunskaper och relevanta förmågor med utgångspunkt från spel som till exempel Minecraft eller Angry Birds?
Svaret är uppenbarligen ja, för efter ett par minuters diskussion har lärargruppen en lång rad förslag. Det handlade om allt ifrån samhällsbyggnad, till matematik och språkkunskaper.
Ett liknande upplägg hade nästa uppgift som Mattias Walan kallar Positiv Brainstorm. Här handlade det om att under kort tid hitta på arbetsuppgifter för eleverna i ett samarbete med ett lokalt företag, i det här fallet en butik i område.
Efter två minuter hade gruppen tillsammans kommit på ett tiotal uppgifter som på olika sätt kan kopplas till viktiga förmågor som kreativitet, samarbete och problemlösning. Kopplingar fanns till flera ämnen som svenska, bild, kemi och samhällskunskap.
Nöjda med konkreta tips
Passet fortsatte med liknande övningar som på olika sätt ska främja elevernas förmågor och skapa kopplingar med det omgivande samhället. I slutövningen fick lärarna använda piprensare, sugrör, fjädrar, lim och gruppvis hitta på och göra en modell av ett lekplatsredskap. Kreativiteten flödade, liksom skrattsalvorna, och på bara sju minuter kunde grupperna visa upp det ena fantasieggande förslaget efter det andra.
Efter passet var lärarna nöjda med den input de hade fått och framför allt med de konkreta tips på övningar och lektionsupplägg som passet innehöll.
– Alla vet ju hur viktig motivationen är för att eleverna verkligen ska lära sig. Jag gillar när det är konkret så att det ger något som man verkligen kan ta med sig in i undervisningen. Det var flera övningar som känns relevanta, jag tror absolut att jag kommer använda några av dem i mina klasser, menade Alexander Jansson som undervisar i engelska och idrott.
En annan lärdom var vikten av att öppna upp diskussioner om de här frågorna i arbetslaget och att tillsammans arbeta för ett öppet och positivt samtalsklimat – något som övningen Positiv Brainstorm bidrog till.
Kollegan Johanna Backman – lärare i svenska, svenska som andraspråk och idrott – var även med under passet med eleverna och upplevde att budskapet landade väl hos elvaåringarna. Att fundera över sina egna förmågor kan stimulera tankarna kring framtiden, menar hon.
– Sen tycker jag det var så bra att Mattias sa att framtiden är nu och att man kan påverka sin framtid här och nu. Jag tror inte att många elever tänker så. Vi lärare tjatar ju om det, men det är en annan sak att verkligen förstå vad det innebär.
Läs mer om en lektion med elever i samma ämne
Fakta om Framtidsfrön
- Föreningen Framtidsfrön vill främja samverkan mellan skolan och omvärlden genom ett entreprenöriellt förhållningssätt.
- De anordnar utbildningar och aktiviteter på skolor över hela Sverige. Föreningen erbjuder också läromedel och på den digitala plattformen finns en stor mängd lektionsklara uppgifter.
- En del av verksamheten är att samordna skolornas syv-uppdrag med entreprenörskap i skolan.
- Karlskoga kommun anlitade Framtidsfrön med anledning av att en ny studie- och yrkesvägledningsplan ska tas fram för skolan.
Källa: Skolverket