Göteborgs stad har målsättningen att bli en smart stad och som ett led i detta har ett avtal tecknats med Amido för att samordna passersystemsadministrationen i Bolagets tjänst Alliera.
Göteborgs stads grundskoleförvaltning är först ut med Amidos tjänst för överordnad passersystemsadministration.
Tjänsten installeras nu på stadens servrar. Målbilden är att inom kort ha centraliserat all hantering, samtidigt som administrationen av passagen ute i verksamheterna kommer förenklas avsevärt.
Ordervärdet efter full driftsättning beräknas till drygt 100.000 kr per år.
Peter Granfeldt, säkerhetssamordnare för grundskoleförvaltningen, varför valde ni Alliera?
– I projektet att centralisera alla skolor i Staden så såg vi att detta kunde genomföras mycket enklare med Alliera. För förvaltningen blir det mycket smidigare när de får ett enhetligt gränssnitt för all administration. Nu kommer vi bland annat kunna automatisera så att taggar tas bort automatiskt när någon slutar vilket är ett viktigt led i säkerhetsarbetet, säger Peter Granfeldt.
– Jag ser även fram emot att räddningstjänsten ska kunna komma direkt in vid larm istället för att, som det blir ibland, att en väktare behöver ringas ut för att släppa in dem. Vi slipper helt enkelt onödiga kostnader samtidigt som säkerheten höjs, avslutar Peter Granfeldt.
Tack vare Amido och Alliera blir det tekniskt möjligt att koppla på tjänsten Smart Passage från SOS Alarm framgent. Smart Passage för Räddningstjänst är en tjänst som kunder tecknar avtal för direkt med SOS Alarm för att aktivera.