Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit
Hem FORSKNING Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

Publicerat av: Redaktionen

För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses både ur ett kunskapsmässigt och ur ett socialt perspektiv. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om problematisk skolfrånvaro. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Hans forskning bygger på intervjuer med elever, föräldrar och skolpersonal. Resultaten visar att problematisk skolfrånvaro oftast byggs upp en längre tid och att en central bakomliggande faktor är sociala svårigheter eller ett upplevt negativt socialt klimat.

För att vända frånvaro till närvaro krävs förändrade förutsättningar – en anpassad studiegång eller alternativa lärmiljöer samt skolpersonal som skapar tillit och förtroende hos eleven.

– En återkommande berättelse är en nyckelperson i skolan som fått mandat att fokusera på och stötta eleven extra. Flera föräldrar och elever berättar om enkla empatiska handlingar som haft en enorm betydelse, säger han i en intervju med Skolportens forskningsmagasin.

”Tobias Forsells avhandling slår fast att problematisk skolfrånvaro byggs upp under en längre tid och att sociala svårigheter ofta är en bakomliggande faktor. Avhandlingen är ett viktigt bidrag i svensk skolfrånvaroforskning då den utförligt undersöker och beskriver hur problematisk skolfrånvaro faktiskt kan se ut och hur den kan förebyggas”, skriver Lärarpanelen i sin motivering.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>