Inför år 2033 – hur organiserar vi framtidens skola
Hem Pedagogsnack Inför år 2033 – hur organiserar vi framtidens skola

Inför år 2033 – hur organiserar vi framtidens skola

Publicerat av: Redaktionen

Var sjätte elev avslutar grundskolan utan gymnasiebehörighet och det råder stor ojämlikhet i det svenska skolväsendet.

Samtidigt minskar den arbetsföra andelen av Sveriges befolkning, vilket förväntas leda till brist på arbetskraft. Motsvarar skolans mål samhällets framtida kompetenskrav?

Välkommen till EY:s seminarium den 6 juli kl. 14:30 i Kopparsalen på Clarion Hotel Wisby eller hör av dig om du vill ha mer information om ämnet eller intervjua våra experter.

Inför år 2033 – hur organiserar vi framtidens skolaSeminariet Inför år 2033 – hur organiserar vi framtidens skola? handlar bl.a. år efter år lämnar elever grundskolan utan gymnasiebehörighet och de flesta är överens om att förändringar krävs.

Målet bör vara en skola som tar vara på alla elevers kompetenser och som möter samhällets framtida behov. Vilka behov finns på arbetsmarknaden och motsvarar dessa behov den utbildning som grundskolan erbjuder? Finns det annorlunda sätt att bedriva skola på, som rustar eleverna inför arbetsmarknadens krav?

Tillsammans med framstående ledare och experter från skolans värld, diskuterar vi om delar av dagens skolmodell är förlegad. Vi söker svaren på hur grundskolan kan organiseras för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. Ska alla elever ha samma undervisning eller kan vi tänka oss olika vägar till skolframgång?

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>