Varje vecka anordnar kvalitetsstaben för AcadeMedias förskolor interna heldagsutbildningar för pedagoger.
Hittills i höst har de 14 olika utbildningarna redan haft över 650 deltagare och sedan starten har de nått ut till fler än 2000.
– Det har verkligen slagit väl ut och det är roligt att medarbetare på våra förskolor ser dessa utbildningstillfällen som viktiga inslag i utvecklingsarbetet. De är också verktyg för förskolors arbete med strategisk kompetensutveckling, säger Sara Lindberg, kvalitetschef för AcadeMedias förskolor.
Utbildningarna arrangeras i fem olika städer och hålls ofta tillsammans med externa aktörer. Syftet är att stärka förskolor i deras pedagogiska uppdrag samt att skapa en mer likvärdig förskola.
Utbildningarna fokuserar på flera olika områden, som exempelvis naturvetenskap och teknik, barn i behov av stöd, flerspråkighet och språkutveckling och digitalisering.
– Vi justerar utbildningarna inför varje verksamhetsår, både när det gäller innehåll och vilka aktörer vi håller utbildningarna tillsammans med. Genom att ha utbildningarna tillsammans med extern expertis får vi viktig input utifrån, samtidigt som vi kan stärka de delar som är specifika för AcadeMedia. Det har varit ett framgångsrikt upplägg, säger Sara Lindberg.
Samarbete med Forskarfabriken
En extern aktör som kommit in under hösten är Forskarfabriken. Det är en social entreprenör som vill stimulera barns intresse för vetenskap och teknik, bland annat genom att ge pedagoger verktyg och inspiration till hur de kan jobba med naturvetenskapliga experiment tillsammans med barnen i förskolan.
– Våra norska förskolor, Espira, har jobbat med Forskarfabriken länge. De bidrar till att ge våra förskolor handfasta tips på hur de kan stärka arbetet med naturvetenskap och teknik i vardagen, något som också bidrar till barnens språkutveckling. De pedagoger som går dessa utbildningar får helt enkelt lära sig att utföra och leda olika experiment, berättar Sara Lindberg.
Satsningen på interna utbildningar för AcadeMedias förskolor fortsätter. Till våren finns planer på att erbjuda en utbildning med fokus på programmering i förskolan.
– Grund- och gymnasieskolan har nyligen fått nya direktiv kring hur programmering ska integreras i undervisningen och det är något som även vi i förskolan behöver förhålla oss till framöver. Vi måste definiera vad programmering i förskolan ska vara, hur olika begrepp ska tolkas och hur vi kan jobba med det tillsammans med barnen. Det är än så länge ganska otrampad mark, säger Sara Lindberg.