Hem REPORTAGE IT-Gymnasiet i Karlstad har kommunens nöjdaste gymnasieelever

IT-Gymnasiet i Karlstad har kommunens nöjdaste gymnasieelever

Publicerat av: Redaktionen

IT-Gymnasiet i Karlstad har kommunens nöjdaste gymnasieelever.

– Det känns givetvis väldigt bra. När jag tittar på undersökningens resultat ser jag att de tydligt speglar det vi har jobbat stenhårt med de senaste åren. Vi har haft stort fokus på att utveckla det pedagogiska ledarskapet, den formativa bedömningen och det kollegiala lärandet, säger Ami Eriksson som är rektor på IT-Gymnasiet i Karlstad.

Regionalt samarbete

I undersökningen har elever i årskurs 1 från alla kommunens gymnasieskolor svarat på påståenden om bland annat bemötandet på skolan, undervisningens kvalitet och möjligheten att påverka lektionernas upplägg.

Enligt Ami Eriksson finns det flera framgångsfaktorer som ligger bakom de goda resultaten.
– Det kollegiala lärandet, inte bara här på skolan utan även i regionen, är en nyckel. Vi har regelbundna konferenser med IT-Gymnasiet i Västerås och Örebro, det gör att vi kan sprida goda exempel och utbyta erfarenheter med varandra på ett bra sätt, berättar hon.

– En annan viktig aspekt är att vi har högt i tak på skolan. När elever känner att de blir lyssnade på och att de kan vara med och påverka undervisningens upplägg ökar också engagemanget. Vi har ju tydliga kunskapsmål att förhålla oss till men hur vi når målen kan eleverna få vara med och tycka till om. Där upplever jag som rektor också att huvudmannen ger mig stor frihet att utveckla skolan utifrån våra förutsättningar, säger Ami Eriksson.

”Man känner sig trygg”

Daniel Windehede läser första året på IT-Gymnasiets teknikprogram. Han tror att de goda resultaten till stor del också beror på atmosfären på skolan.

– Den är väldigt familjär och man känner sig hemma här. Vi som går på skolan känner varandra och det skapar en trygghet som gör att man också presterar bättre, säger han.

I undersökningens resultat ser man att eleverna på skolan tycker att det är tydligt vad de förväntas prestera för att nå de olika betygen i de kurser de läser.

– Lärarna går igenom kunskapskraven och vi har en diskussion i klassen. Där har vi möjlighet att ställa frågor om vad vi förväntas prestera och om hur vi kan förbättra oss inom olika områden, säger Daniel Windehede.

Han är glad att han valde IT-Gymnasiet.

– Jag var här på öppet hus innan jag började och fick ett väldigt bra intryck. Jag hade hört bra om skolan tidigare och jag kände direkt att jag ville gå här. Hittills är det långt över min förväntan, säger han.

Trots de goda resultaten finns det inga tankar på att slå sig till ro. Framöver handlar det om att fortsätta utveckla samtliga områden på skolan. Ami Eriksson berättar.

– Nu har vi i tre-fyra års tid jobbat mycket med pedagogiskt ledarskap, formativ bedömning, smart resursfördelning och kollegialt lärande. Nu ska vi förfina dessa redskap ytterligare och använda dem ännu mer. Det finns alltid utrymme för förbättringar även om vi naturligtvis är glada över de här resultaten.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>