I Ystad kommun har Skolon varit en del av vardagen för gymnasieeleverna i flera år.
Efter att ha fått ta del av gymnasieelevernas framsteg, samt en önskan från skolorna själva, kände kommunen att det nu var dags att utöka ytterligare.
– Vi har kunnat ta rygg på våra gymnasieskolor och sett hur de har utvecklats tillsammans med Skolon, så nu kände vi att organisationen var redo att satsa på Skolon även på grundskolenivå, säger Anki Demred Klinga, digital utvecklingsledare i Ystad kommun.
I Ystad kommun har Skolon varit en del av undervisningen under en längre period. Men då främst för elever på gymnasiet.
Efter att ha fått ta del av flera visningar av den digitala plattformen, och diskuterat systemet med skolornas rektorer har kommunen nu valt att satsa på Skolon även i grundskolan.
Sedan tidigare finns det en digital utvecklingsplan på huvudmannanivå som den digitala utvecklingsledaren i Ystad kommun, Anki Demred Klinga, har tagit fram och som gäller för- och grundskola. I den står det bland annat att de på förvaltningsnivå har ett mer strategiskt ansvar för att titta på vilka läromedel som ska kunna användas i utbildningen.
– En stor del är också att vi ska se hur digitaliseringen ska hjälpa till att effektivisera administrationen för lärare, och då tänker vi att det är något Skolon skulle kunna hjälpa till med, säger Anki Demred Klinga.
Att kunna erbjuda ett smörgåsbord av läromedel
Att kommunen, genom att använda sig av Skolon, kan underlätta för lärarna i deras redan stressade vardag är något som Anki Demred Klinga ser som mycket positivt, och den stora fördelen är att de får tillgång till samtliga resurser som de behöver i sin undervisning på ett och samma ställe.
– Jag tror att lärarna inledningsvis mest kommer uppskatta att de har allt samlat på ett smidigt sätt, och att Skolon innebär mervärde för dem i deras arbete. Sedan när de väl sätter sig in i vad det innebär kommer funktionerna med exempelvis djuplänkar uppskattas otroligt mycket, då det bidrar till att lägga upp arbetet på ett smidigt sätt för eleverna. Att vi kan erbjuda smörgåsbordet med vilka läromedel som finns på den digitala marknaden för våra lärare och att det presenteras på ett så tydligt sätt är helt klart en stor fördel med att använda Skolon, säger Anki Demred Klinga.
Likvärdig utbildning och ökad kvalitet i undervisningen
Även ur elevernas perspektiv ser Anki Demred Klinga det positivt då alla elever kan få en likvärdig skola eller utbildning, oavsett var de befinner sig. Hon menar också att skolans digitalisering handlar om att öka kvaliteten i undervisningen.
– Även om vi idag har en digital utvecklingsplan för kommunen och även om skolorna har lokala digitala utvecklingsplaner så kan det ibland skifta mellan lärare och mellan klassrummen i hur man jobbar digitalt. Vår förhoppning är att Skolon kommer vara ett sätt att minska ojämlikheten mellan skolor och lärare, säger Anki Demred Klinga och fortsätter:
– Det finns oändliga möjligheter för skolor att jobba framåt med digitalisering. Mycket fokus för vår del har legat på att göra undervisningen i klassrummen digital, men på huvudmannanivå vill vi kunna minska lärarnas administrativa arbetsbörda och att effektivisera våra digitala processer. Vårt mål är ju att både lärare i klassrummen och vi på förvaltningsnivå kan använda den data som digitaliseringen kan ge oss på ett mer adekvat sätt för att veta hur vi ska nå till nästa nivå.
Pedagogiska och ekonomiska vinster
Anki Demred Klinga menar också att användningen av Skolon kommer att ge både pedagogiska och ekonomiska vinster för kommunen.
– Genom Skolon får vi svart på vitt statistik på vilka läromedel vi använder och på så sätt kan vi optimera vårt användande och få ut mesta möjliga av ett läromedel. Det tänker jag är intressant både på skolnivå och på kommunnivå.
De digitala skolverktygen i Skolon kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt – de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Och för Anki Demred Klinga är det en fördel att urvalet av de digitala läromedlen inte behöver vara så olika jämfört med val av analoga läromedel, utan det viktiga är att sätta en vision om vad det är man vill uppnå för att sedan kunna utvärdera och se resultat.
– Det som jag tänker idag när det handlar om läromedel, är mervärdet man söker i det digitala. Det ska inte bara vara en bok på burk eller pdf-kopia som man inte kan göra något med, utan kan du få till interaktivitet i ett digitalt läromedel med allt ifrån små filmklipp, ljudklipp, skriva små noteringar, sammanfattningar av stycken och så vidare så kommer man till en helt ny nivå. Digitalisering i skolorna ska vara sömlöst och självklart. Lika lite som vi pratar om att elektriciteten idag ska funka tänker jag att digitaliseringen ska funka i klassrummet också. Och att det ska vara ett självklart och fungerande smörjmedlet för att nå elevernas mål.