Sfi-undervisningen tre månader in i pandemin

Det har gått närmare tre månader sedan Coronapandemin bröt ut ordentligt i Sverige och resten av världen.

Sfi-undervisningen tre månader in i pandemin 1Mycket ser idag annorlunda ut i vårt samhälle då både arbete och studier har tvingats anpassa sig till en allt mer digital miljö. Över en natt förändrades utbildningssverige då regeringen bland annat beslöt att all vuxenutbildning måste ske på distans.

På Hermods sfi i Göteborg som vanligtvis bedriver sin undervisning i klassrum blev det en speciell omställning med nya rutiner för både lärare och elever.

Vi talade med Hilma Svedberg som arbetar som sfi-lärare på Hermods i Göteborg för att höra hennes tankar kring rådande situation.

Hur har omställningen varit att gå från klassrum till distansundervisning?

– Jag tycker att det har gått helt okej men det har helt klart varit en omställning. Vi har börjat komma in i rutinerna nu där vi kör tre lektioner i veckan via Zoom. På webblektionerna har det blivit mycket fokus på grammatik och läsövningar samt att diskutera texter i mindre samtalsgrupper. De andra två dagarna är självstudier för eleverna i form av läxor och andra uppgifter som de tar del av i vår läroplattform Novo.

Vad har varit mest utmanande sedan pandemin bröt ut?
– Det har varit mer tidskrävande att ta fram rätt material för lektionerna och att kunna hjälpa de elever som är i ett större behov av stöttning. Det är mer naturligt att hjälpa en elev när du är på plats i ett klassrum och lättare kan läsa av deras behov. Den digitala undervisningen innebär ibland svårigheter att bedöma elevens språkutveckling då du inte träffar eleverna på daglig basis.

Lång erfarenhet av distansundervisning inom Hermods

Hilma berättar vidare att det är tur att Hermods är en skola som är van att bedriva utbildning på distans med erfarna webblärare. På många orter runt om i landet har sfi-eleverna också möjlighet att kombinera klassrumsundervisning med webbaserade lektioner. Hermods långa erfarenhet av distansundervisning har inneburit att man snabbt kunnat ställa om i den nya studievardagen.

– Efter att regeringen beslutat att all vuxenutbildning skulle fortsätta på distans fick vi ta en studiedag där vi lärare samlades för gemensam utbildning. Genom ett webbinarium med Hermods webblärare fick vi tips och råd hur vi enklast håller en lektion på distans. Vi har en bra ledning som varit tålmodiga och haft stor tillit för oss lärare att hitta våra studievägar, vilket har underlättat för oss.

Hur har responsen varit från eleverna?
– Eleverna har stor förståelse för situationen som vi befinner oss i. Det är såklart många som saknar klassundervisningen men de är ändå tacksamma för att vi kan ha virtuella lektioner. Vissa elever tycker det har blivit enklare att planera sin vardag med familj och andra aktiviteter. Vi har haft hög närvaro med mellan 20–25 elever på lektionerna vilket visar på stort engagemang trots omständigheterna.

Vilka lärdomar kan vi ta med oss efter att pandemin tagit slut?
– Jag tror att pandemin har gett oss ett mer flexibelt förhållningssätt när det gäller undervisning. Både elever och lärare har fått nya perspektiv och vårt lärande begränsas inte bara till det fysiska klassrummet. Nu kan vi enklare anpassa utbildningen efter elevernas enskilda behov där vissa kanske lär sig bättre genom fysiska lektioner medan andra föredrar det virtuella lärandet, avslutar Hilma Svedberg.