Under ett par år har Tekniska museet besökt skolor runtom i Sverige med turnerande Maker Tour-bussar.
Med start den 5 mars kommer Tekniska museets Maker Tour-buss att rulla in på skolgårdar i Fair Lawn, New Jersey. På tre dagar får 400 skolelever delta i aktiviteter som inspirerar och uppmuntrar till egna innovationer, problemlösning och kreativitet.
– Vi har hittat ett träffsäkert sätt att inspirera både lärare och elever runtom i Sverige, och vi är säkra på att det fungerar lika bra globalt. Lärare är ofta positiva till den digitala utvecklingen men saknar verktyg för att arbeta med det i klassrummet. Den traditionella klassrumsundervisningen behöver kompletteras med kreativa hands-on-aktiviteter, säger Maria Olsson, ansvarig för projektet på Tekniska museet i Stockholm.
Våren 2016 lanserade Tekniska museet projektet Maker Tour som ett rullande science center. Nu finns samarbeten med institutioner runtom i landet och lokala Maker Tour-bussar som besöker skolorna. Tillsammans med Sandvik som innovationspartner har det varit möjligt att skala upp verksamheten och engagera tusentals barn på bara några år.
Precis som Tekniska arbetar Sandvik med att öka intresset för teknik bland unga – inte minst för att säkra framtida kompetens – något som ser ut att bli en bristvara både i Sverige och i resten av världen i framtiden.
–Att hitta rätt kompetens är en framgångsfaktor för vårt företag. Vi arbetar på många sätt för att inspirera unga att tidig får upp ögonen för matematik, naturvetenskap och teknik säger Jessica Alm, Kommunikationsdirektör Sandvik. Vi är ett globalt företag och genom Maker Tour kan vi visa upp Sandviks breda kompetenser och vad vi står för. Maker Tour har varit en stor succé i svenska skolor och det ska bli roligt att nu presentera konceptet för amerikanska elever.
Pedagogerna jobbar i workshops med barn i åldern 12 till 14 år. Under passen görs olika experiment och kreativa övningar som kretsar kring smart teknik, robotar och hur det kan se ut i vårt samhälle i framtiden.
– Att uppfinna nya lösningar inkluderar både kunskap och idérikedom. Det handlar om att lära sig byggstenarna bakom innovationer, till exempel mekanik, rörelse, konstruktion och design och att sätta ihop dem på nya sätt. Det är ungefär som att ord, grammatik, stavning och ljud är en förutsättning för att kunna läsa och skriva, säger Maria Olsson.