40 miljoner till ny forskarskola för lärarutbildare

Högskolan Väst har tillsammans med Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad tilldelats 40 miljoner kronor av Vetenskapsrådet för en ny forskarskola för lärarutbildare.

De senaste åren har en stor utbyggnad gjorts av lärarutbildningen. Utbyggnaden har bland annat inneburit ett större behov av disputerade lärare. Med utgångspunkt i detta behov har Vetenskapsrådet gjort en särskild satsning på forskarskolor för lärarutbildare, där denna är en av de utvalda.

-Det känns enormt roligt och spännande att gå in i detta projekt, säger Lena Sjöberg, prefekt vid Institutionen för individ och samhälle tillika Högskolan Västs representant i den nya forskarskolan.

Forskarskolan ska fokusera lärarutbildares grundläggande kompetens och förståelse för hur ämneskunskap kan transformeras till undervisningsinnehåll där såväl ämnestraditioner som ett samhälleligt sammanhang påverkar elevens lärande.

På så vis ska forskarskolan stärka lärarutbildningens vetenskapliga grund. Pengarna kommer att användas till tio nya forskarstuderandeplatser i en forskarskola med fokus på kraftfull kunskap och ämnesundervisning. Doktoranderna i forskarskolan ska genom sina projekt bidra till en teoriutveckling av lärarutbildningarna i Sverige.

Tre doktorander på Högskolan Väst

Konkret innebär forskarskolan att tre doktorander kommer att anställas på Högskolan Väst. Inriktningen på doktorandprojekten kommer att vara inom ämnet pedagogiskt arbete och med ett ämnesdidaktiskt fokus. Doktoranderna kommer att vara antagna vid Karlstad universitet, men knutna till Högskolan Västs lärarutbildning. Viss del av kursverksamheten kommer också knytas till Högskolan Väst och då med innehållet arbetsintegrerat lärande, AIL, samt praktiknära- och praktikutvecklande forskning.

-Genom forskarskolan kan vi stärka det ämnesdidaktiska perspektivet i vår lärarutbildning, men också utveckla vårt arbete med praktiknära forskning och arbetsintegrerat lärande. Vi stärker också våra relationer med Karlstad universitet och Högskolan i Halmstad, vilket i förlängningen kan leda till nya och fler samarbeten. Vår utgångspunkt är också att våra forskningsmiljöer inom barn- och ungdomsvetenskap samt inom Lärande i och för det nya arbetslivet kommer att vara viktiga aktörer, liksom att vi kommer att hitta samarbetsytor mot vår nya forskarutbildning i arbetsintegrerat lärande, AIL, säger Lena Sjöberg.