Att ge respons som ”Bra jobbat!” eller ”Utveckla resonemanget” hjälper inte eleverna att lära sig och utvecklas.
Istället bör lärare vara mer specifika och ställa frågor.
Då blir återkoppling ett kraftfullt verktyg för att skapa motivation, inkludering och ett ökat lärande.
Hur det går till beskriver Helena Wallberg i sin bok Återkoppling – stöd, stimulans och lust att lära.
– Återkoppling är grundbulten för att kunna utveckla lärandet, säger Helena Wallberg, gymnasielärare, specialpedagog och även författare till storsäljaren Lektionsdesign – en handbok.
Hennes nya bok Återkoppling – stöd, stimulans och lust att lära är en reviderad, uppdaterad och utökad version av Återkoppling för utveckling, 2015.
Tanken i boken är densamma; att genom frågor väcka tankar som leder till lärande och kunnande.
Återkoppling innebär att använda språket och frågor för att motivera elever att vilja utvecklas och lära. Ospecificerat pepp som”Bra jobbat” eller att prata om elever som ”svaga” eller ”starka” betyder egentligen ingenting. Men när återkoppling används på rätt sätt är det ett effektivt verktyg för att skapa motivation, inkludering och ökat lärande.
– Specificera för eleven vad det är som är bra med den där texten, vad som behöver utvecklas och vad du menar med att utveckla ett resonemang. Ställ frågor som ”Visa vad du tänker” eller ”Vad skulle hända om…”. Då hjälper du eleven vidare och förstå vad hen behöver utveckla och lära sig.
Genom att börja fråga och sluta påstå menar Helena Wallberg att det går att skapa ett klassrum som är inkluderande, utvecklande och stärkande. När läraren inte bara förmedlar kunskap, utan ställer frågor för att få eleverna att aktivt delta i sin utveckling, blir eleverna medskapande i att lära sig, och i sin egen kunskapsutveckling.
Boken ger ett flertal modeller och verktyg för återkoppling i olika faser – planering, undervisning och bedömning. Den innehåller också ett kapitel om kollegial återkoppling för att skapa en kultur på skolan som är lärande och utvecklande.
– Det här är en bok för att utveckla ett dialogiskt klassrum, säger Helena Wallberg.