Är vi besatta av likes och följare?
Hem KRÖNIKOR Är vi besatta av likes och följare?

Är vi besatta av likes och följare?

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] I en värld som domineras av en digital kultur utvecklar vi sociala medievanor som både kan gynna och skada vår mentala hälsa.

Pandemin har dessutom medfört att att många lägger ännu mer tid på sitt digitala liv.

De lajk-sökande beteenden som många sociala plattformar uppmuntrar kan ge skadliga effekter för vårt mentala välbefinnande. Studier har visat att användning av sociala medier som blir beroendeframkallande kan ha skadliga effekter på ungas mentala hälsa. I takt med att  vi förväntas presentera en superversion av oss själva riskerar vi att bli besatta av att förmedla den perfekta livsstilen. För att bryta bekräftelseberoendet på nätet måste hela samhället arbeta för att stävja det. Balansen mellan vad om är virtuellt och IRL måste granskas och uppmuntras via sociala plattformar för användarnas fortsatta välbefinnandes skull.

Psykologin bakom vårt begär efter fler “likes”

Flertalet studier har genomförts för att ta reda på vad exakt som händer i hjärnan när vi klickar lajk och när någon klickar lajk på det vi lägger ut. Som människor är vi sociala varelser som alltid sökt godkännande från vår omvärld.

Enligt Harvard University-forskaren Trevor Haynes framgår att våra hjärnor förknippar lajks med en trevlig upplevelse och släpper ut ett ”må-bra”-hormon som kallas dopamin. Detta förklarar varför vi aktivt söker den känslan om och om igen, och varför det kan leda till beroende hos vissa. Ytterligare forskning har visat att genom att ge och ta emot lajks, aktiveras de belöningsassocierade delarna av våra hjärnor. Detta positiva erkännande är samma känsla som vi får när vi tränar eller uppnår ett uppsatt mål.

Det är bra att vara medveten om orsakerna bakom berusningen. Med 1,13 biljoner lajks på Facebook sedan lanseringen 2004, vilket är detsamma som 4,5 miljarder varje dag och 3 125 000 lajks per minut, är det lätt att vi känner oss tvungna att jämföra vårt antal lajks med andras. Det är viktigt att användare och sociala medieplattformar nu vidtar åtgärder för att säkerställa att vi inte blir alltför beroende av bekräftelse från de virtuella världar som vi själva har skapat.

Är vi besatta av likes och följare?Selfie-esteem – behåll din självkänsla i en virtuell värld

Eftersom användningen av sociala medier fortsätter att öka i alla åldrar måste vi se till att vi inte börjar ersätta verkliga prestationer med den virtuella illusionen av självvärde. Det finns tusen sätt att flagga lycka på sociala medier, men färre för att uttrycka nederlag och sorg. Mer måste göras för att påminna användare om att människor bara låter dig se vad de vill att du ska se och att det mesta av det vi ser på dessa plattformar inte är en riktig återspegling av det verkliga livet.

Sociala plattformar har en skyldighet att uppmuntra användare att presentera äkta versioner av sig själva och tillhandahålla plattformar där användare kan dela verkligt innehåll utan att oroa sig för hur det kommer att tas emot. Det finns också enkla steg som användare kan ta för att ta bort känslorna av FOMO (Fear of Missing Out) och andra negativa effekter som att hela tiden kontrollera din telefon kan ge. Att pausa eller stänga av aviseringar ger dig en paus från surrande telefoner och att avfölja konton som utlöser känslor av låg självkänsla eller att dölja deras profiler från ditt flöde hjälper till att stoppa självdestruktiva beteenden som svartsjuka och irritation. Användare bör inte addera ytterligare stress genom att tro att receptet är att helt sluta använda sociala medieplattformar eller mobiltelefoner, utan att ändra tankesättet till en mer positiv sådan, att ge sig själv ett andrum, en välbehövlig paus.

Ett liv utan “likes” – skapa meningsfulla kontakter

Vi ser en ökad av efterfrågan på sociala utrymmen som platser för att skapa meningsfulla kontakter, särskilt bland Gen Z och Millennials-generationen som har vuxit upp som några av de första “digital natives”, och som nu hungrar efter äkta online-interaktioner helt utan press på “likes”. Det är därför vi designade Yubo som en plats för Gen Z att umgås online på ett mer äkta sätt och som ger dem en plattform där de kan göra sig hörda, utan lajk-jakt och annonser. Eftersom Yubo är en livestreamingplattform fokuserar vi på att erbjuda en plats där användare kan kopplas ihop kring gemensamma intressen – vi tillåter inte användare att lajka innehåll, i själva verket har vi inte ens bestående innehåll på plattformen. Istället fokuserar användarna på att hitta nya vänner – inte följare – bland människor som de träffar på plattformen.

Digitala verktyg bör göra det möjligt för oss att uttrycka oss på ett positivt och hälsosamt sätt. Om vi vidtar åtgärder för att få sociala medier tillbaka till grundidén om att skapa kontakt och dela information kommer vi alla att kunna kopplas ihop med andra och utveckla positiva relationer med varandra​ i många år framöver.

Av: Sacha Lazimi, CEO och grundare av Yubo

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>