Den oberoende trafiksäkerhetsorganisationen Atentis har under hösten genomfört dolda hastighetsmätningar vid 18 grundskolor i Stockholms kommun.
Vid var och en av skolorna – där hastighetsbegränsningen i samtliga fall är 30 km/h – observerades trafiken under exakt 30 minuter.
Kontrollerna utfördes vid tider på dagen då fordonsförare till en klart övervägande del inte påverkas av andra fordon. Hastigheter mättes och protokollfördes enbart för sådana ”fria” fordon. Sammanlagt kunde hastigheten hos 1336 motorfordon noteras vid passage av respektive skola, detta med hjälp av laserutrustning av samma typ som den Polisen använder.
Resultat – några exempel:
-
38 % av alla förare passerade respektive skola i lagstadgad hastighet.
- I genomsnitt höll förarna 9 % högre hastighet än den tillåtna.
- Var femte förare höll minst 37 km/h.
- Var nionde förare höll minst 40 km/h.
- Var hundrade förare passerade respektive skola i minst 50 km/h.
- Den högsta uppmätta hastigheten hos ett fordon var 67 km/h.
- Mest bråttom hade fordonsförarna vid Sörgårdsskolan, på Sörgårdsvägen – mer än var fjärde höll där minst 40 km/h.
– Vid grundskolor råder en förhöjd risk att barn plötsligt springer ut på vägen. Det är också huvudskälet till att vägsträckorna intill dem hastighetsbegränsats till 30 km/h. Det är verkligen anmärkningsvärt att så många bilister verkar ta så lätt på dessa samband, säger Malte Burwick, chef för Atentis.
En oskyddad trafikant har i genomsnitt 5 gånger större chans att överleva vid påkörning i 30 km/h än i 50 km/h. Dessutom är chansen att hinna bromsa i tid oerhört mycket större i 30 km/h än i 50 km/h.
Vid den inledande rekognoseringen vid 24 skolor bedömdes trafikmiljön vid Hässelby Villastads skola, Katarina Norra skola, Katarina Södra skola, Björngårdskolan, Eriksdalsskolan och Sjöstadsskolan så pass säker att hastighetsmätning ej genomfördes vid dessa.