Extraordinärt engagerad bibliotekarie får Högskolans pedagogiska pris
Hem NYHETER Extraordinärt engagerad bibliotekarie får Högskolans pedagogiska pris

Extraordinärt engagerad bibliotekarie får Högskolans pedagogiska pris

Publicerat av: Redaktionen

Vartannat år, i samband med Högskolan i Skövdes akademiska högtid, delas Högskolans pedagogiska pris ut.

Årets pristagare heter Maria Wickenberg, bibliotekarie på Högskolebiblioteket.

Priset får hon bland annat för sitt extraordinära engagemang i arbetet med informationskompetens.

För andra gången delar Högskolan i Skövde ut sitt pedagogiska pris. Syftet med priset är att uppmärksamma en anställd som på ett framstående sätt bidragit till pedagogisk utveckling av Högskolans utbildning. I år går priset till Maria Wickenberg, bibliotekarie på Högskolebiblioteket.

Hur känns det att få Högskolans pedagogiska pris?

– Det känns overkligt och jätteroligt. Jag känner mig hedrad.

I sin tjänst som bibliotekarie arbetar Maria med att lära ut informationskompetens till Högskolans studenter. Lite förenklat handlar informationskompetens om att söka och värdera information. Som student ska man kunna söka fram vetenskapliga publikationer, värdera dem samt vara källkritisk.

– Att kunna hitta relevant och korrekt information är en viktig och central i del i studenternas lärande men också i livet i stort. De blir också bättre på att identifiera och stå emot falsk information, något som ofta benämns som fake news.

Extraordinärt engagerad bibliotekarie får Högskolans pedagogiska pris

Maria Wickenberg, bibliotekarie på Högskolebiblioteket i Skövde, får Högskolan i Skövdes pedagogiska pris 2023.

Informationskompetens är ett inslag i samtliga Högskolans program och tre medarbetare från högskolebiblioteket ingår i undervisningsteamet.

– Vi samarbetar med lärare för att hitta lämpliga kurser där vi kan lägga in undervisning i informationskompetens. Sedan undervisar vi i tre steg – en progression som är anpassad efter varje program och efter lärarnas önskemål. På så sätt ger vi studenterna en bra grund för att lyckas.

Hur använder du pedagogik i ditt arbete?

– Jag använder pedagogik bäst är när jag samarbetar med lärare. Det är viktigt att undervisningen i informationskompetens är i studenternas och ämnets kontext. Det handlar om att tillsammans med lärare utveckla ett pedagogiskt upplägg och innehåll som riktar sig till studenterna, integrerat med uppgifter som redan finns i kursen. Det ska vara relevant för studenterna där de befinner sig i sitt lärande.

– Det är också viktigt att fokusera på lärarna, för om vi samarbetar lyckas studenterna bättre i sina kurser, vilket i sig är bättre för lärarna. Då använder vi vår kompetens bäst. Alla vinner på det.

Det är medarbetare på Högskolan som har nominerat, och fakultetsnämnden som beslutar om pristagaren. Priset består av ett diplom och en prissumma. Maria Wickenberg mottar sitt pris under Högskolans firande av akademisk högtid i S:ta Helena kyrka i Skövde, den 10 mars.

Motiveringen

Tillförlitlig kunskap baserat på saklig och trovärdig information är väsentligt i ett föränderligt samhälle med ett snabbt informationsflöde. Ett lärosäte behöver utbilda studenter som är trygga i sin kunskap och som vet var de finner trovärdiga källor. Genom att utbilda studenterna i informationskompetens bidrar Högskolan i Skövde till att bygga ett samhälle som förlitar sig på kunskap.

Maria Wickenberg tilldelas priset 2023 för sitt extraordinära engagemang i arbetet med informationskompetens. Hon arbetar progressivt för att studenterna ska utveckla en kritiskt reflekterande förmåga. Vidare strävar hon efter att undervisningen i informationskompetens ska samverka med utbildningars innehåll. Hon är mån om att studenterna ska få såväl gedigna ämneskunskaper som generiska färdigheter.

Arbetet är institutionsövergripande då goda exempel från en studentgrupp även kommer andra studentgrupper tillgodo. På detta sätt synliggörs styrkan med Högskolan i Skövde och möjligheten till nära samarbete mellan ämnen och institutioner.

Marias engagemang sträcker sig utanför det ordinarie arbetet som bibliotekarie. Hon är medförfattare i flera publikationer som rör informationskompetens och hon deltog även med en presentation i DAL21. DAL är en återkommande konferens vid Högskolan i Skövde om det akademiska lärarskapet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>