Är det möjligt för en lärplattform att konkurrera med stora namn som Nike, Apple, Coca-Cola och Netflix?
Svaret är ja, enligt en varumärkesundersökning från YPulse, en amerikansk plattform som specialiserar sig på insikter och analyser om ungdomar.
Undersökningen mäter vad européer i åldrarna 13–39 tycker om fler än 800 varumärken gällande olika faktorer – inklusive vilka varumärken de tycker är coola. På tredje plats – före både Apple, Coca-Cola, TikTok och Instagram – hittar du lär- och underhållningsplattformen Kahoot!.
De coolaste varumärkena enligt unga européer mellan 13–39 år
- Nike
- Netflix
- Kahoot!
- Apple
- TikTok
- Coca-Cola
- PayPal
- YouTube
- Footlocker
”Det är verkligen fantastiskt att se hur Kahoot! har utvecklats till att bli ett globalt varumärke, populärt bland människor i alla åldrar – i klassrummet, på jobbet och i hemmet”, säger Eilert Hanoa, VD på Kahoot!.
YPulse, plattformen bakom statistiken, undersökte nyligen också vad som skapar en känsla av samhörighet hos unga konsumenter i västra Europa, och fann att unga européer tycker att ett varumärke är coolt när det ”är unikt och sticker ut från konkurrenterna”.
”Det unika erkännandet och styrkan hos varumärket Kahoot! har helt och hållet byggts på det engagemang som Kahoot!-upplevelsen ger, med spridning viralt och ryktesvägen. Det är vår produkt som gör jobbet och som väcker engagemang och lärlust”, säger Eilert Hanoa.