Mattemissionärens väg till rätt svar

matteBland Sabine Louvets meriter för jobbet som programledare på UR finns hennes matematiska tatueringar: en dna-spiral på vänster arm och miniräknaren på höger.

Högstadieelever kan hata matte – men det vill läraren och programledaren Sabine Louvet ändra på. I sin mission tar hon till den digitala teknikens hela arsenal.

– Den ligger nära både elevernas verklighet och min, säger hon.

Sabine Louvet är lärare i matematik och NO i årskurs 6-9 på Äppelviksskolan. I höst blir hon också programledare för Utbildningsradions mattesatsning ”Kalkyl”.

– Jag vill sprida matematikens fantastiskhet. Matte är mångas favoritämne på lågstadiet men på högstadiet hatar de det. Det vill jag ändra på.

“Det är lärarnas fel”

Klassrummet och teven är bara två av de kanaler Sabine Louvet använder i sin mission. Hon har också ett par bloggar och medverkar i webbradioprogrammet ”Det är lärarnas fel”.

Även i undervisningen använder hon mängder av digitala verktyg, ibland istället för böcker.

– Om eleverna ska ta till sig något visuellt och jag kan visa det på nätet, varför skulle de då läsa om det i en bok?

Kan ett skäl vara att skolan ska hävda läsningen?

– Men frågan är hur, funderar hon. I mobilspelen får de konstant återkoppling. Den typen av återkoppling är inte lika vanlig i böcker, men den finns där och det gäller att hjälpa dem att hitta den.

Håller koll på Facebook

Även Facebook utnyttjar hon.

– Det är bra att jag ser vad de håller på med där, som nätbaserade maktspel. Då tar jag en skärmdump och skickar till den ansvariga läraren.

Ofta får eleverna använda sina mobiler i klassrummet. Då får kunskapen konkurrens av förlustelser.

– Eleverna behöver sina pauser. Det är när det blir problem som det blir problem, och då kan jag ta ifrån dem mobilen.

Katarina Bjärvall

Läs hela artikeln i nya LÄRA Stockholm nr 2 2014.

Post Comment