Nu ställs digitaliseringen på prov i skarpt läge

Det har gått ett antal år och runnit en hel del vatten under broarna sedan digitaliseringen tog sina första steg in i skolans värld.

Nu ställs digitaliseringen på prov i skarpt läge 1Många var positiva, minst lika många mötte de nya verktygen med skepsis. Lärarnas olika inställning till IT och digitalisering har gjort att det under lång tid sett ganska olika ut. Inte bara från landsdel till landsdel utan även mellan kommuner och faktiskt också från skola till skola.

Nu härjar en pandemisk influensa i världen och runt om i Europa har skolor stängts ner. I Sverige har vi valt att avvakta – i alla fall vad gäller grundskolan. Oavsett om vi stänger eller inte ser vi alla en markant ökad sjukfrånvaro både på elev- och lärarsidan. Det betyder att även öppna skolor tvingas genomföra delar av sin undervisning på distans. Helt plötsligt ska digitaliseringen prövas på riktigt. Läget är skarpt.

De flesta skolor tycks ha valt att arbeta med Googles verktyg och nu kommer de lärmiljöerna att bli mycket viktiga. Skoldirektörer och rektorer går ut till sin personal och låter meddela att så många uppgifter som möjligt ska läggas ut i Google classroom. Allt för att undervisningen ska bli så tillgänglig och likvärdig som möjligt.

Lärare snabbutbildas i att hålla lektioner över Google meet. Här ska lektionerna kunna genomföras på ett så normalt sätt som möjligt. Elever och lärare har möjlighet att se varandra, höra och tala till varandra. Så långt är allt väl. Utmaningen kommer att bli att säkra att alla elever gör det de ska. Vinnarna kommer att bli de skolor och klasser som har de tydligaste ramarna och regelverken för sina vanliga lektioner. Det handlar faktiskt om så basala saker som handuppräckning, vänta på din tur och lyssna när andra talar.

Har man implementerat nämnda självklarheter på ett bra sätt i sin vanliga undervisning kommer man att ha vunnit mycket. Det är nämligen betydligt svårare – kanske t o m omöjligt – att starta upp arbetet med tydliga klassrumsregler i ett digitalt klassrum ifall de inte redan sitter i elevernas ryggmärg.

I Googles meet-applikation finns även en användbar chattfunktion. Att skriva sina frågor under en meet-lektion minskar risken för prat-i-varandras-munnar och ger dessutom läraren chansen att besvara frågor i den ordning de ställs. Här är det superviktigt med tydliga regler om vad som får och inte får skrivas i chattflödet.

Kombinera ett tydligt ramverk i digitala lektioner med lika tydliga uppgifter för eleverna i classroom så är mycket vunnet. Precis som i en vanlig klassrumsmiljö kommer läraren att kunna presentera uppgifter, hjälpa eleverna i sitt arbete och sedan ge respons på de uppgifter som eleverna enkelt kan lämna in i classroom.

Visst finns det områden som kan te sig svåra – kanske snudd på omöjliga – i digital distansundervisning. Praktisk-estetiska ämnen blir svåra. Att körsjunga i ett digitalt möte – ja, jag är i alla fall osäker på ifall det ens är möjligt. Idrottslektioner likaså. Det går givetvis att utföra enkla gymnastiska övningar framför en webbkamera, eller be eleverna filma en promenad eller joggingrunda och ladda upp sina filmer digitalt men jag tror knappast att det kommer att hålla anat under en mycket kort tid.

Hur många har en symaskin eller en hyvelbänk hemma idag tror ni? Inte många om jag får gissa. Nej här kommer lärarnas innovativa förmåga att ställas på tuffa prov. Det är också givet att digital distansundervisning blir svårare ju yngre eleverna är. Att ta in instruktioner skriftligt blir såklart omöjligt för den som inte kan läsa. De yngsta eleverna kommer även att bli den grupp som är svårast att hålla fokuserade under digitala webblektioner.

På senare år har vi sett hur digitala storföretag som t ex Google och Apple har kidnappat utbildningen av lärare från ett ganska handlingsförlamat skolverk. Nu är det upp till myndigheterna att se till att landets lärare besitter den digitala kompetens som krävs för att lösa en jobbig situation.

Den mest spännande frågan är ändå. Vad händer när coronautbrottet lagt sig? Kommer vi då att gå tillbaka till det traditionella eller kommer vi att ha en ökad digitalisering i skolan? Kommer det att bli lättare att undervisa elever som är hemma? Frånvaro kommer vi nämligen att ha även i framtiden. Har rådande kris hjälpt oss att tvinga fram lösningar som vi kan ha nytta av framöver? Det får framtiden utvisa.

Mattias Lundqvist