Studi skapar struktur i distansundervisningen

Den senaste veckan har många högstadieskolor i Sverige helt eller delvis börjat undervisa på distans.

Studi skapar struktur i distansundervisningen 1
Studi skapar struktur i distansundervisningen

Alla de erfarenheter som gjorts hittills talar samma språk – på det stora hela klarar elever och lärare distansundervisning ganska bra, men man saknar sina kompisar och kollegor. Helt klart är att man behöver tänka lite extra på rutiner och planering. De digitala verktygen hjälper ofta till att skapa struktur; men vi ser att de elever som behöver extra hjälp med ramar i klassrummet, kanske behöver ännu lite mera hjälp när de arbetar hemma.

Vi på Studi ser just nu en ökning i mängden frågor och feedback kring hur det är att jobba med vår plattform – och vi är imponerade över lärare och elever som med hjälp av Studi testar nya sätt att jobba, utvecklar nya sätt att följa upp sitt arbete och därmed skapar ett meningsfullt lärande. Det här inspirerar oss – och vi vill med det här inlägget dela vidare för att inspirera fler!

Flera lärare har påtalat hur svårt det är att sitta i ett onlinemöte med klassen hela skoldagen, och därför behöver man hitta alternativ. Moment behöver också vara kortare. “En fördel med Studi”, säger Magnus Blixt som är verksamhetsutvecklare i Uppsala, “är att filmerna bara är kring tre minuter långa och ofta roliga att se på. Animerad film kan klargöra sammanhang mycket tydligare än texten i en lärobok.”

Men också att se korta filmer kan vara utmanande för en del elever – och dessa behöver hjälp med uppföljning. “Ett tips är att ha ett möte efter lektionen med de elever som behöver extra stöd. Läraren ser ju i lärardelen hur eleverna använder Studi, hur de ser filmerna och hur de svarar på frågorna,” säger Magnus Blixt.

De flesta tycker om att se på Studis filmer, men ska kanske inte lämnas helt ensamma. “Jag har använt filmerna inom grammatik och ordkunskap,” säger Noelia Martel Quintana som är språklärare i Lund, “Många av dem är pärlor, men eleverna har inte tid att själva välja, så jag brukar först kolla vilka som de bör se.”

Till sist – vi fick möjlighet att prata med Fredrik Stillerud i Varberg om hur det är att använda Studi – och vilka tankar han har kring distansundervisning. Se den intervjun nedan.

Lycka till med distansundervisningen – och följ oss gärna på FB och dela dina erfarenheter där!

Här följer några tips för Studi och distansundervisning:

  1. För att kunna stötta elevens progression i studierna hemma är det viktigt att du delar uppgifter. När du delar en uppgift kan du nämligen se statistik och hur väl eleven svarar på frågorna i quizen.
  2. Variera genom att titta på filmen tillsammans, individuellt eller parvis. Den tillhörande quizen ger både läraren och eleven en direkt återkoppling på att eleven har förstått filmen.
  3. Påminn elever som har svenska som andraspråk att titta på filmen på sitt starkaste språk. Även tillhörande quiz finns på olika språk.
  4. Till varje film finns begrepp och en innehållstext. Arbeta med dessa i helklass eller parvis antingen före filmen för att skapa förförståelse eller efter filmvisning för bearbetning av innehållet.