​Ny bok stöttar lärare i dagliga konfliktsituationer

Många lärare upplever idag en osäkerhet kring hur de ska göra när ett klassrum blir stökigt eller konflikter uppstår.

​Ny bok stöttar lärare i dagliga konfliktsituationer 1Nu kommer boken Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus som fokuserar på lärarens ledarskap i vanligt återkommande konfliktsituationer.

– I dagens skola handlar många konflikter inte bara om det som händer innanför skolans ramar. Svåra och ibland kontroversiella frågor kommer ”vandrande in” tillsammans med elever, säger Ilse Hakvoort, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av författarna.

Efterfrågar utbildning för konflikthantering

Hon har under många år forskat inom fredsutbildning, är utbildad till grundskollärare och har studerat utvecklingspsykologi.

– Lärarstudenter och lärare efterfrågar mer utbildning om att hantera de spänningar de möter. Konflikthantering i skolan har intresserat mig de senaste 20 åren och jag har länge samarbetat med andra intresserade kollegor, säger Ilse Hakvoort.

Utmaning att hantera dagliga konflikter

Den nya boken vill bidra med både teoretisk och praktisk kunskap så att lärare inspireras till att utveckla en större säkerhet i konfliktsituationer.

– När vi lyssnar på lärare och läser vad som skrivs i sociala media om lärares arbete så anar vi att många ser en utmaning i att hantera dagliga konflikter som uppstår i skolans värld, säger Agneta Lundström också författare och lektor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet.

Agneta Lundströms forskning och undervisning har fokuserat på konflikthantering samt professionella möten med elever i socioemotionella svårigheter.

Elever har behov som krockar

Det kan vara svårt att beskriva vad som egentligen sker i samspelet elever emellan.

– Några elever kan inte hantera skolans vardag för att det är för svårt eller för många intryck för dem och istället blir de arga på klasskamrater eller bara ger upp. Elever kan ha helt olika behov som krockar med varandra. Några vill att det ska gå fort och andra vill att det ska gå lugnt tillväga, säger Agneta Lundström.

Att hitta styrkor i ledarskapet

Boken riktar sig till blivande lärare och fritidspedagoger, specialpedagoger, stödpersonal, rektorer och föräldrar.

– Lärare är olika som personer och har olika styrkor i sitt ledarskap. Det är där medvetenheten bör utvecklas. Att berätta för varandra hur det brukar vara under en vanlig dag kan leda fram till en förståelse för vilka styrkor som behöver utvecklas, avslutar Agneta Lundström.