Hem Efter plugget Friends och My Little Pony i gemensam kampanj för mer vänskap

Friends och My Little Pony i gemensam kampanj för mer vänskap

Publicerat av: Redaktionen
Friends och My Little Pony i gemensam kampanj för mer vänskap

Med kampanjen vill Friends och My Little Pony uppmana till fler vänliga handlingar i vardagen.

Friends och My Little Pony i gemensam kampanj för mer vänskap

Med start den 25 mars kommer de uppmana sina följare på Instagram till att ta del i kampanjen #MyLittlePonyFriends.

Målet är att få igång en dialog mellan föräldrar och barn om varför det är viktigt att vara snäll och hur vänskap påverkar välmåendet och dess betydelse för en bättre värld.

– Med den här kampanjen vill Friends och My Little Pony uppmärksamma betydelsen av vänskap för ungas utveckling genom att uppmuntra till små, vänliga och samtidigt betydelsefulla handlingar för att bekämpa mobbningen i skolor. Friends och My Little Pony delar samma värderingar om behovet av mer inkludering, empati och mångfald, om att bra kompisar och lek är viktigt för barns utveckling. Att det ger stöd, styrka och bidrar till att man känner sig älskad och respekterad, vilket är förutsättningar för att våga pröva nya saker och utveckla sina färdigheter. Även under pandemitider är det viktigt att uppmärksamma detta, eftersom mobbning inte är något som stannar i skolan utan kan följa med ut på nätet, säger Maria Loodberg, sakkunnig på Friends.

Många elever upplever ofrivillig ensamhet som värre än fysiskt och psykiskt våld. Samtidigt är det drygt en fjärdedel av eleverna i årskurs 3-9 som känner sig ensamma.

– Att vara ensam har gjort att jag känt mig annorlunda. Som att hela tiden vara på utsidan och se in på vad andra gör, istället för att vara en del av det. Det har gjort att jag är rädd för att bli övergiven av människor och bli ensam igen, säger Jennifer från Friends Barn – och ungdomsråd

I samband med kampanjen lanserar My Little Pony och Friends en T-shirt och en barnbok. Målet med produkterna är att öka interaktionen och lekfullheten, att på det sättet starta en dialog hemma och öka medvetenheten om vikten av vänliga handlingar, så att barnen kan ta det vidare till skolan. Exempel på handlingar kan vara att se och uppmuntra personer i sin närhet som man inte säger hej till i vanliga fall, att vara ärlig och bjuda in fler i sin gemenskap. Under pandemin ska de vänliga gärningarna såklart ske med personer som man i vanliga fall möter eller via nätet, för att inte komma i kontakt med fler än nödvändigt.

Intäkterna av produkterna går till Friends arbete mot mobbning, som bland annat innebär utbildningar i skolor, för att förhindra att barn känner sig ensamma och utfrysta, för att i sin tur minska risken för att hamna i missbruk och få sämre betyg.

Inspiration till goda gärningar kan man också få genom karaktärerna i My Little Ponys egenskaper. Till exempel som ponyn “Applejack” som är vänlig och ärlig, som alltid säger hur det är och alltid erbjuder en hjälpande hov. Eller “Pinkie Pie” som vill underhålla och få alla att le och vara givmilda. När man genomfört ett uppdrag berättar eller visar man det på sociala medier och uppmuntrar fler personer till att göra det via #MyLittlePonyFriends. Målet är att samtal ska väckas mellan föräldrar och barn om betydelsen av att vara schyst och att utmaningarna ska bidra till att lyfta goda egenskaper som lojalitet, generositet, vänlighet och ärlighet, för en riktning mot ett samhälle utan mobbning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>