Rektorn som hittat lugnet

Som barn visste hon knappt vad en rektor var och läraryrket var hennes andrahandsval.

Nu är Helena Nilsson inne på sitt sjätte år som rektor på Solhemsskolan och stortrivs. – Att jobba med elevers lärande och växande är det bästa som finns, säger Helena Nilsson, på Solhemsskolan.

Helena Nilsson, på Solhemsskolan
Helena Nilsson, på Solhemsskolan

– Det är en ynnest att arbeta i skolan och att kunna göra skillnad!

Klockan är snart halv fem och Helena Nilsson har hängt av sig kavajen och bytt om till träningskläder inför dagens sista arbetsuppgift: att leda ett pass yoga för personalen. I höstas utbildade hon sig till instruktör i yin-yoga. Att leda ett pass för personalen som en del i skolans friskvård kändes naturligt.
– Yogan har hjälpt mig att stilla mitt sinne och min hjärna som alltid går på högvarv, berättar hon. 

Helena Nilsson har ansvar för 740 elever och 94 anställda. Verksamheten sträcker sig från förskoleklass till årskurs 6 och är uppdelad på två enheter utspridda i sju skolbyggnader.
– Att vara rektor är ett oerhört intressant jobb. Det är kravfyllt och komplext, men det finns stora möjligheter att påverka. Och det går att jobba pedagogiskt!

Att arbeta med människor var ingången till arbetslivet, även om siktet från början var inställt på beteendevetenskap. Hon utbildade sig till mellanstadielärare och hamnade så småningom i Stockholm, där hon har arbetat i flera kranskommuner. I Lidingö var hon projektledare för förskoleklassens intåg i skolan och uppmanades senare att söka en tjänst som biträdande rektor. Men hon tvekade.
– Att vara rektor verkade vara så mycket rutin och tråkigt. Jag hade tänkt säga nej, men insåg sedan att jag inte kunde göra det utan att först prova.
Sedan början av 2000-talet har hon varit skolledare och i januari 2011 kom hon till Solhemsskolan i Spånga.
– Jag har vuxit ifrån min föreställning om att det är tråkigt. Det är ett oerhört intressant jobb. Att jobba med elevers lärande och växande är det bästa som finns.

Post Comment