Hem PÅ GÅNG Kommission ska öka Stockholms elevers digitala kompetens

Kommission ska öka Stockholms elevers digitala kompetens

Publicerat av: Redaktionen

Hur ska den digitala kompetensen öka för eleverna i Stockholms stads skolor?

Det ska en programmeringskommission ta fram förslag och rekommendationer för.

Stockholm har bestämt sig för att försvara sin position som en av världens smartaste städer. För att lyckas med detta är tillgången till personer utbildade inom datavetenskap och digital produkt- och tjänsteutveckling avgörande faktorer. Programmeringskommissionen kommer under de kommande två åren ta fram förslag och rekommendationer med syfte att öka både den generella digitala kompetensen och den mer specifika kompetensen inom programmering i skolan.

Kommission ska öka Stockholms elevers digitala kompetensDet skriver programmeringskommissionens 17 ledamöter i en debattartikel i Dagens Samhälle. Kommissionen kommer att ledas av skolborgarrådet Olle Burell och Maria Rankka, VD för Stockholms handelskammare.

Kommissionens mål är att löpande bidra med kunskaper och idéer som utvecklar undervisningen och förbättrar alla elevers lärande och måluppfyllelse. Arbetet kommer att utgå från tre huvudsakliga områden:

1. Jämlika livschanser. Skolan ska vara kompensatorisk och att tillgången till digitala verktyg i förskola och skola ska bidra till en uppväxt som präglas av lust att lära och utvecklas. Genom att förstå programmering och hur digitala produkter och tjänster fungerar, skapas en möjlighet att förstå världen och ta vara på fler av de chanser som livet bjuder.

2. Morgondagens arbetsmarknad. Grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster. Framtidens arbetsmarknad kommer i stor utsträckning innehålla krav på färdigheter kännetecknande för datologiskt tänkande och kreativitet.

3. Programmering och digitalt skapande som stöd för lärande. Digitaliseringen är en stor möjlighet till stöd i undervisning och lärande. Engagerade pedagoger, appar, tekniska hjälpmedel och datorer hjälper redan idag våra barn att utveckla sitt lärande. Som skolhuvudman måste man vara snabbfotad och samtidigt låta utvecklingen ske på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>