Högskolan Väst ger fler möjligheten att bli lärare samtidigt som de arbetar

Arbetsintegrerad lärarutbildning är ett sätt att öka antalet sökande till lärarutbildningarna, och nu vill regeringen göra utbildningsformen tillgänglig i fler delar av landet.

Högskolan Väst får 3 000 000 kronor för att bedriva och utveckla sin arbetsintegrerade lärarutbildning. Denna form ökar möjligheten att jobba och samtidigt studera till lärare.

-För oss känns denna satsning helt rätt. Arbetsintegrerat lärande (AIL) och samverkan är Högskolan Västs profil och vi har ett särskilt uppdrag från regeringen att utveckla arbetsintegrerat lärande, säger Lena Sjöberg, prefekt och ansvarig för den institution på Högskolan Väst som ansvarar för lärarutbildningen.

Högskolan Väst har dessutom forskarutbildningsrättigheter inom AIL och en stor del av forskningen på lärosätet har utgångspunkt i området AIL.

-Högskolan Väst har därför mycket goda förutsättningar att bedriva utbildning, forskning och metod- och modellutveckling inom området arbetsintegrerad lärande, inklusive arbetsintegrerad lärarutbildning, säger Lena Sjöberg.

Fyra utpekade satsningar
Högskolan Väst har sedan hösten 2019 erbjudit Grundlärarprogrammet mot årskurs 4-6 i en arbetsintegrerad form, med ett nära samarbete med 12 huvudmän i regionen. Till skillnad mot övriga lärosäten som startat liknande utbildningar genomfördes förutom programutveckling såväl antagnings- som anställningsprocessen i samverkan mellan skolhuvudmän och lärosäte.

-Hittills är resultaten mycket goda för denna lärarutbildning. Vi avser att tillsammans med samma och nya huvudmän starta en ny antagningsomgång hösten 2020.

Det finns även erfarenheter av en arbetsintegrerad modell inom Yrkeslärarprogrammet. Sedan starten av den nuvarande lärarutbildningen 2011 har Yrkeslärarprogrammet organiserats så att studenterna kunnat arbeta i en yrkeslärarpraktik samtidigt som de har studerat för att bli behöriga yrkeslärare. Denna satsning vill högskola utveckla vidare.

-Från hösten 2020 vill vi dessutom starta ett så kallat KPU-program för ämneslärare– en kortare kompletterande pedagogisk utbildning för den som redan har 90 hp i ett undervisningsämne. Denna ska samorganiseras med Yrkeslärarprogrammet, och genom denna organisering planerar vi att utveckla organisatoriska och pedagogiska samverkansformer med huvudmännen, säger Lena Sjöberg.

I högskolans region är det idag en mycket stor brist på Grundlärare med inriktning mot fritidshem. I och med legitimationskravet har bristen på legitimerade fritidslärare blivit i stort sett akut. I fritidshemmen arbetar idag många barnskötare, fritidsledare och legitimerade förskollärare.

-För att möta behovet av utbildade lärare med inriktning mot fritidshemmet planerar vi för att starta en arbetsintegrerad utbildning även för denna kategori lärare, säger Lena Sjöberg. 

Ur regeringens pressmeddelande:

– Vi har flera goda exempel på hur universitet och högskolor tillsammans med huvudmän utvecklat arbetsintegrerad lärarutbildning i olika regioner. Utbildningsformen har ökat antalet sökande till lärarutbildningen och även lockat nya grupper till lärarutbildningen. Med denna satsning vill vi möjliggöra för utbildningsformen från norr till söder i hela landet, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, i ett pressmeddelande.

Fördelning på lärosäten:

Umeå universitet 3 000 000
Linköpings universitet 2 000 000
Karlstads universitet 3 000 000
Malmö universitet 3 000 000
Mälardalens högskola 2 500 000
Högskolan i Borås 2 000 000
Högskolan Dalarna 5 000 000
Högskolan i Gävle 1 500 000
Högskolan Kristianstad 3 000 000
Högskolan Väst 3 000 000
Södertörns högskola 2 000 000
Totalt 30 000 000

Kontakt: Lena Sjöberg, Prefekt, Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst, lena.sjoberg@hv.se, 0721-60 01 16