Ett osynligt utanförskap växer i klassrummen.
I varje klass finns det två till tre elever som varje dag kämpar med att få ta del av undervisningen som alla andra. Dessa elever känner sig inte bara utanför utan riskerar också att gå miste om kunskap. Detta osynliga utanförskap växer i takt med att film blir en större del av undervisningen i klassrummen.
Över en miljon svenskar har läsproblem som begränsar deras vardag. Bland unga är det särskilt bekymmersamt eftersom de är en tid där de är väldigt formbara och ska samla på sig kunskap för livet. Diagnoser som dyslexi, språkstörning och synnedsättning upptäcks tidigare och tidigare vilket är avgörande för att eleverna ska få stöd och hjälp. Samtidigt är det diagnoser som ofta inte syns utåt och kan därför hamna i skymundan. Skolsystemen är anpassade för majoriteten av elever som inte behöver speciell hjälp och då blir det ibland tuffare för lässvaga elever att följa med.
Film blir en allt större del av vår vardag och är ofta ett välkomnat inslag i undervisningen. Elever med just lässvårigheter lär sig ofta bra genom visuella material. Tyvärr kan undertexterna sätta stopp för detta. När filmen är på engelska eller ett annat utländskt språk, förväntas eleverna kunna läsa den svenska undertexten för att hänga med. Upp mot 10% av klassen kan inte det. Därför har svenska bolaget Vitec MV valt att samarbeta med en danska start-up som heter SubReader som jobbar med utveckling av assisterande teknologier. Hjälpmedlet som de nu erbjuder tillsammans heter SubReader School och läser undertexter högt på flera olika språk. Detta ger elever med lässvårigheter en chans att följa med, inte bara i undervisningen men också på raster där film och underhållning diskuteras.
Den gemensamma satsningen på appen SubReader ska både verka mot socialt exkluderande samt främja undervisningen. ”Min lillebror fick alltid med sig läxorna hem i förväg när de skulle se film i skolan. Hans lärare ville att vår mamma skulle hjälpa honom att förstå filmen så att han kunde vara med i diskussionen i klassrummet dagen efter. Han blev beroende av vår mamma för att kunna följa med i sin undervisning”, säger Alexander Gram Jensen, VD och en av grundarna bakom SubReader.
Alexanders mamma fick läsa undertexterna högt och förklara innehållet för lillebror Simon som har dyslexi. Simon kände sig dålig och tappade motivationen för de ämnen där de såg mycket film, trots att han egentligen älskar att se film. Om hans mamma kom hem sent eller inte kunde hjälpa honom med att läsa upp undertexterna till filmen så kunde han helt enkelt inte göra sina läxor och följa med i klassrummet.
SubReader har funnits på den danska marknaden i snart fem år och är idag landstäckande. I februari i år lanserades hjälpmedlet i skolan på den svenska marknaden. SubReader erbjuder också upplästa undertexter till biograffilm, t.ex. om klassen ska gå och se skolbio, men också i hemmet till kommersiella streamingtjänster. SubReader vill vara en diskret hjälp som eleven kan använda utan att känna sig annorlunda eller sticka ut.
Eleven sätter helt enkelt i hörlurar, startar undertexterna på en app på telefonen eller en iPad och lyssnar sedan med som alla andra. Vitec MV, som är ledande inom digitala hjälpmedel i skolan, menar att teknologin kan användas för att ge alla en möjlighet att följa med på lika villkor. “Vi strävar efter att skapa lika villkor för alla så att alla elever får möjlighet att vara framgångsrika i sin utbildning”, avslutar Nicolina Lottsfeldt som är marknadschef på Vitec MV.