Den svenska skolan fortsätter att haverera. Larmrapporter avlöser varandra, och oordning råder. Nu senaste har Hillerstorpsskolan i Småland – efter en sluten omröstning bland eleverna – förbjudit användning av video- och ljudinspelning under lektionstid.
Grundfrågan är egentligen hur det kommer sig att man genom en elevomröstning behöver förbjuda användning av video- och ljudinspelning under lektionerna – det borde vara en självklarhet. Men inte i den svenska skolan. Åtgärden kom till stånd efter att upprepade kränkningar skett: barnen använde mobilappen ”Periscope”, som direktsänder, för att hänga ut kamrater och lärare.
Problemet är dock inte ”Periscope”. Det har alltid funnits sätt för barn och unga vuxna att ställa till oordning eller bete sig olämpligt. Nej, problemet är att detta sker på skoltid. I skollagen regleras inte mobilanvändandet i skolan. Det är inte nödvändigtvis dåligt – detaljregleringar är sällan bra. Problemet rör snarare elevers oproportionerliga inflytande: rektorer ska på varje skola ta fram ordningsregler, tillsammans med eleverna.
Varför ska elever bestämma över sina egna ordningsregler? Föreställ er att varje barn fick diktera regler och ordning i hemmet. En del skulle utan tvekan klara det, men de allra flesta – och de mer utsatta – skulle falla igenom den lösa strukturen. Det borde inte vara så svårt för våra folkvalda att se hur det blir konsekvensen av den svenska skolans organisatoriska och pedagogiska problem
Det är dock fortsatt en tydlig frånvaro av rimliga inlägg i den skolpolitiska debatten. Moderaterna och Socialdemokraterna slåss om vem som vill ha minst klasser – fast det inte finns någon forskning som visar på att det är en avgörande faktor. Det finns dock ljus i tunneln. I söndags presenterade Liberalerna sitt nya förslag: minska elevernas inflytande över skolan. Christer Nylander, partiers utbildningspolitiska talesperson, slog fast att det är lärarna som ska avgöra hur undervisningen ska ske: ”Om det ska vara läxor, prov och så vidare. Det vill jag markera i skollagen.”
Sverige behöver sadla om vad gäller skolpolitiken. Vägen framåt är inte små förändringar här och där – vi behöver bryta med dagens skola som i grunden är genomsyrad av ett felaktigt tänk. Som Inger Enkvist skrivit om vid flera tillfällen – Sveriges skolpolitiska ideologi har misslyckats: ”Vi måste våga säga att ingen elev har rätt att frånta andra elever deras rätt till utbildning. Det behövs mod att ompröva ideologier som slagit fel och som har skadat landet. (…) Trots välkända problem och en förödande OECD-rapport har ingen åtgärd vidtagits som kan rätta till problemet.”
Hillerstorpsskolan ligger på vägen mellan Värnamo och Gnosjö. Det är ett område med låg arbetslöshet och ett fungerande civilsamhälle. Ett fallerande skolsystem slår även mot de eleverna, men inte lika hårt som mot dem vars enda chans till klassresa är den svenska skolan. Det räcker nu.