Olika åsikter måste kunna rymmas i en demokrati.
Men hur ska vi samtala med varandra?
Forum för levande historias nya digitala och interaktiva klassrumsmaterial ”Demokratiska samtal” ger skolelever möjlighet att öva både sin samtalskompetens och sitt kritiska tänkande. Materialet är kostnadsfritt och riktar sig främst till högstadiet och gymnasiet.
I klassrumsmaterialet ställs ett antal dilemma frågor som eleverna får reflektera över och diskutera utifrån olika perspektiv. Frågor som exempelvis ”Är det bra om vi tycker lika?”, ”Är demokrati rättvist?” och ”Är skolan viktig för hur du ser på demokrati?”.
– Syftet med materialet är att eleverna ska få öva, både sin samtalskompetens och sitt kritiska tänkande. Genom att ta ställning och motivera sin åsikt, möta andras åsikter och reflektera kring andra perspektiv, berättar Camilla Sjöström, pedagog vid Forum för levande historia.
Eleverna integrerar via datorer eller mobiler i klassrummet och de individuella svaren visas som cirkeldiagram på pedagogens skärm. Utifrån cirkeldiagrammens resultat ges möjlighet till vidare diskussion och reflektion.
Genom historiska texter i materialet får eleverna tillfälle att sätta sina åsikter i relation till några utvalda historiska händelser, där dilemman ställts på sin spets. Avslutningsvis ges eleverna möjlighet att reflektera över hur de kan prata med varandra för att olika åsikter ska kunna rymmas i en demokrati.
Materialet är kostnadsfritt och nås via Forum för levande historias webbplats.
http://levandehistoria.se/demokratiska-samtal