Entreprenörskap i skolan – så väcks motivationen

Genom att kombinera studie- och yrkesvägledning med entreprenörskap i skolan vill föreningen Framtidsfrön skapa motivation till lärande och väcka nyfikenhet kring elevernas egen framtid. Arbetet börjar ofta redan i mellanstadiet.

Entreprenörskap i skolan - så väcks motivationen 1Det vilar en spänd förväntan i klassrummet när Mattias Walan tar till orda inför klass 5A på Aggerudsskolan i Karlskoga. Temat för lektionen är Framtidens förmågor.

– Det här med framtiden är ganska intressant tycker jag, inleder Mattias Walan och tar sedan eleverna med på en resa bakåt i tiden. Han talar om de teknologiska landvinningar som genom historien har förvandlat samhället och arbetsmarknaden.

– Forskarna säger att nästan hälften av alla jobb som finns idag kommer försvinna och ersättas med datorer och robotar. Vad tänker ni om det det? frågar han klassen och får en rad antaganden till svar.

”Dåligt, då kommer robotar ta min plats”, ”Det kommer inte finnas något att göra. Man får bara sitta hemma och ha tråkigt”, ”Det blir svårt att hitta jobb och då får man ju inga pengar”.

Det är så här reaktionerna brukar se ut när Mattias Walan slänger ut den här frågan till 11-åringar runt om i landet. Framtiden är oklar, diffus, kanske till och med lite hotfull.

– Men det som händer är ingenting nytt, fortsätter Mattias Walan. Förr fanns det också en massa jobb som inte finns kvar idag, till exempel växeltelefonist. När jag var i er ålder hade jag ingen aning om att man kunde jobba med att tillverka mobilappar och i framtiden kommer det finnas massvis av jobb som vi inte har en aning om idag, många av er kommer ha arbetsuppgifter som vi aldrig har hört talas om idag.

Dialog och interaktivitet i lektionen

Det här blir lite av anslaget till lektionen. Framtiden kan te sig vag och lite skrämmande. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att förutspå vilken yrkeskompetens som kommer krävas i framtiden. Men redan nu vet vi ganska väl vilka förmågor som kommer vara värdefulla i framtiden, som kreativitet och samarbetsförmåga. Det är också därför Framtidsfrön har valt att kalla passet med eleverna för Framtidens förmågor.

De teoretiska resonemangen förs hela tiden i dialog med klassen. Interaktiviteten är hög och elevernas utmanas hela tiden och är med och skapar lektionens innehåll. Under passets gång får de gruppvis lösa ett antal uppgifter.

En av uppgifterna handlar om att uppfinna en robot för att lösa en fiktiv persons specifika problem. Gruppövningen inbegriper flera av de förmågor som Mattias förmedlar under lektionen. Kreativiteten flödar, eleverna slänger ur sig idéer som prövas, förkastas eller förfinas. Någon grupp har en omröstning för att fatta ett avgörande beslut, vilket får Mattias Walan att le nöjt. Tillsammans får de sedan redovisa sina resultat i ord och bild, förklara och resonera kring sina idéer.

Övar på sina förmågor

Entreprenörskap i skolan - så väcks motivationen 2– Det ni har gjort nu har inte bara handlat om att fundera över framtiden. Ni har övat på de förmågor som är viktiga och som kommer vara viktiga i framtiden, förklarar Mattias Walan.

Sedan visar han en powerpoint-bild med förmågor som förr ansågs viktiga: att kunna fakta utantill, skriva för hand, bära tunga saker, vara händig och kunna göra som proffsen. Intill listar han de förmågor som kommer värderas högt i framtiden: tolka information, använda datorer, lösa problem, ta hand om andra och tänka nytt.

– Det här är förmågor som ni övar i de flesta ämnen hela tiden, och de är jätteviktiga att ha när man sen ska ut och jobba. Och det är viktigt att förstå att man måste öva sig på de här förmågorna, precis som en idrottsman måste öva för att bli bra i sin sport, förklarar Mattias Walan.

Slutet av lektionen handlar om att eleverna ska vända blicken mot sig själva och försöka identifiera vilka förmågor de själva har lätt för och vilka de har svårare för. Kort sprids ut på bänken framför dem, vart och ett märkt med en specifik förmåga, och så får de välja ut tre och därefter resonera kring om dessa förmågor kan ge någon fördel på en framtida arbetsmarknad.

Förstår möjligheter för framtiden

Efter lektionen är Mattias Walan nöjd med responsen. Klassen var intresserad och nyfiken, ställde motfrågor och resonerade med varandra.

– Förhoppningen är att eleverna får med sig ett hoppfullt framtidstänk, att de förstår att de har möjligheten att själva påverka sin framtid och en insikt om vilka förmågor som faktiskt kan behövas i framtiden. Och så att de har haft roligt! Det är viktigt att de minns detta som ett positivt lektionspass som gör att de förknippar framtidsfrågor med något positivt.

Nöjda är även flera av eleverna efter lektionen. Hos Melvin har definitivt ett framtidsfrö blivit sått.

– Det var roligt och intressant att prata om framtiden. Ibland tänker man förstås på vad man vill bli, men det är inte så jätteofta. Mycket kommer bli annorlunda framtiden, robotar och maskiner kommer ta över. Därför kommer andra saker vara viktiga än vad vi tycker är viktigt idag.

Läs mer om en workshop med lärare i samma ämne

Tre tips från Mattias Walan för att jobba med entreprenörskap i skolan:

  1. Utgå från elevernas verklighet. Hitta inkörsporten genom något de redan har ett intresse av.
  2. Fokusera på förmågor. Det ger ett bredare och mer användbart anslag.
  3. Aktivera eleverna. Se till att eleverna inte blir passiva åhörare utan deltar aktivt i undervisningen.

Källa: Skolverket