Skolans digitalisering är ett hett ämne i och med att den digitala kompetensen stärks från och med 2018 i läroplanen för grundskolan och gymnasiet.
Men, alla lärare har olika förkunskaper när det gäller det digitala, så hur får skolan med alla på tåget?
Frida Monsén är lärare, flitigt anlitad föreläsare och även författare. Just nu är hon aktuell med boken ”Digital kompetens – i skolan och i klassrummet” (Natur & Kultur) och ger här sina tre bästa tips om hur skolan kan få med alla lärare när det gäller det digitala arbetet i klassrummet.
Sluta behandla digitalisering som ett teknik- eller IT-projekt
– För att få med alla på tåget när det kommer till digitalisering, så tänker jag att vi måste sluta behandla digitaliseringen som ett teknik- eller IT-projekt och istället titta på att det handlar om att utveckla digitalt kompetenta medborgare.
Framför allt är det en likvärdighetsfråga, för att om inte skolan tar ansvar för den delen, så kommer ingen annan att göra det heller, egentligen.
Inte bara en ansvarig – se till att digitaliseringen rör alla
– Det andra jag tänker på är att digitaliseringen behöver angå mig i min yrkesroll. Att inte låta enperson få ansvaret för allt som har med digitaliseringen att göra, som en IT-pedagog eller eldsjäl på något sätt, utan var och en måste äga sin egen kompetens: “Hur relaterar det här till mig i min yrkesroll?”.
Utgå från individens förkunskaper
– Det tredje som jag skulle vilja lyfta är just att lyfta framsteg utifrån där var och en befinner sig. Att inte alltid bara lyfta fram spjutspetsarna, utan om det är en som aldrig tidigare har testat något som gör något som är en utmaning för den personen – lyft då det i sammanhanget. Tänk på samma sätt som du skulle tänkt med dina elever när det kommer till dina kollegor och medarbetare!