Linköpings Universitet söker finansiering för att söka svar på den svenska skolans viktigaste fråga
Hem FORSKNING Linköpings Universitet söker finansiering för att söka svar på den svenska skolans viktigaste fråga

Linköpings Universitet söker finansiering för att söka svar på den svenska skolans viktigaste fråga

Publicerat av: Redaktionen

Nyligen släppte Linköpings Universitet en omfattande observationsstudie från alla klassrum och 700 lektioner på 30 grundskolor.

De visar på uppseendeväckande brister i undervisningen och samtidigt stora möjligheter. Läs mer nedan.

Linköpings Universitet söker finansiering för att söka svar på den svenska skolans viktigaste frågaNu söker Bitr. prof Marcus Samuelsson och Prof. Joakim Samuelsson finansiering för en ny omfattande longitudinell observations- och effektstudie som ska pågå fram till 2027/2028.

Ambitionen är att söka svar på frågan: vad händer med elevernas kunskapsutveckling om det är skickliga lärare i varje klassrum i tre hela kommuner? En av kommunerna som kommer att ingå i arbetet är redan klar: skånska Örkelljunga

För att genomföra forskarnas arbete behövs 2,5 MSEK.
Hur kan du och din organisation bidra till viktiga insikter för svenska skola och utbildningssektorn i hela världen?

—————————————

Den nyligen publicerade forskningsrapporten

Uppseendeväckande brister i undervisningen – så blev den signifikant bättre
Rapporten är skriven i ett samarbete mellan Linköpings Universitet (Samuelsson & Samuelsson), Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och oss, BRAVOLesson.
Resultat:

  • Undervisningen vilar i anmärkningsvärt låg grad på vetenskaplig grund. Fokus är på att göra istället på att lära.
  • Alla lärares undervisning blir signifikant bättre med en enkel metod. Den har fokus på konkreta och iakttagbara beskrivningar av de läraraktiviteter som mer än 120 forskare har visat är framgångsrika i klassrummet. Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP)
  • I princip alla lärare tycker att metoden är mycket givande eftersom det är så konkret.

Läs rapporten här

Den kommande observations- och effektstudien

Hur utvecklas elevernas kunskapsutveckling när man säkerställer skicklig undervisning i varje klassrum?
Variabler som ska följas innan och fram till och med 2027/2028:

  • Undervisningens kvalitet
  • Elevernas kunskapsutveckling
  • Elevernas uppfattning om trygghet och studiero
  • Lärarnas upplevda arbetsbelastning, arbetsglädje och tillit till sin egen förmåga

Läs mer här

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>