Nyligen släppte Linköpings Universitet en omfattande observationsstudie från alla klassrum och 700 lektioner på 30 grundskolor.
De visar på uppseendeväckande brister i undervisningen och samtidigt stora möjligheter. Läs mer nedan.
Nu söker Bitr. prof Marcus Samuelsson och Prof. Joakim Samuelsson finansiering för en ny omfattande longitudinell observations- och effektstudie som ska pågå fram till 2027/2028.
Ambitionen är att söka svar på frågan: vad händer med elevernas kunskapsutveckling om det är skickliga lärare i varje klassrum i tre hela kommuner? En av kommunerna som kommer att ingå i arbetet är redan klar: skånska Örkelljunga
För att genomföra forskarnas arbete behövs 2,5 MSEK.
Hur kan du och din organisation bidra till viktiga insikter för svenska skola och utbildningssektorn i hela världen?
—————————————
Den nyligen publicerade forskningsrapporten
Uppseendeväckande brister i undervisningen – så blev den signifikant bättre
Rapporten är skriven i ett samarbete mellan Linköpings Universitet (Samuelsson & Samuelsson), Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och oss, BRAVOLesson.
Resultat:
- Undervisningen vilar i anmärkningsvärt låg grad på vetenskaplig grund. Fokus är på att göra istället på att lära.
- Alla lärares undervisning blir signifikant bättre med en enkel metod. Den har fokus på konkreta och iakttagbara beskrivningar av de läraraktiviteter som mer än 120 forskare har visat är framgångsrika i klassrummet. Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP)
- I princip alla lärare tycker att metoden är mycket givande eftersom det är så konkret.
Den kommande observations- och effektstudien
Hur utvecklas elevernas kunskapsutveckling när man säkerställer skicklig undervisning i varje klassrum?
Variabler som ska följas innan och fram till och med 2027/2028:
- Undervisningens kvalitet
- Elevernas kunskapsutveckling
- Elevernas uppfattning om trygghet och studiero
- Lärarnas upplevda arbetsbelastning, arbetsglädje och tillit till sin egen förmåga