Nyligen överlämnade Skolverket förslag på nationella IT-strategier för det svenska skolväsendet till regeringen.
Strategierna innehåller förslag som syftar till att elever och personal ska utveckla sin digitala kompetens.
Enligt en ny undersökning från digitala lärplattformen Canvas, tycker 7 av 10 svenska lärare att digitala läromedel är nödvändiga för undervisningen i skolan. Samtidigt visar undersökningen att svenska lärare har lägst användning av digitala lärplattformar i Norden.
En lärplattform hjälper lärare med dokumentation och rapportering av utbildning och möjliggör onlinekommunikation och feedback mellan lärare och elever mellan lektionerna. I en ny nordisk undersökning från den digitala lärplattformen Canvas, skapat av edtech-företaget Instructure, anser en majoritet av svenska lärare att digitala läromedel underlättar undervisningen. 7 av 10 lärare (75 procent) anser att digitala läromedel är nödvändiga för undervisningen i skolan i dag. Närmare hälften av svenska lärare (53 procent) anser också att tekniken gör det lättare att övervaka och spåra elevernas framsteg.
– Förutom att köpa in datorer och surfplattor behövs också stöd till elever och uppföljning av undervisningen utanför klassrummet för att på sikt få bättre skolresultat. Digitala lärplattformar ökar interaktionen mellan lärare och elever, vilket är väldigt viktigt för att kunna ta till sig rätt saker under utbildningen och göra framsteg, säger Martin Bergström, Regional Director på Instructure i Sverige.
Lägst användning av digitala lärplattformar i Norden
Undersökningen visar att 43 procent av lärarna tycker att digitala lärplattformar (LMS) ökar lärandet och produktiviteten hos eleverna. Samtidigt visar undersökningen att användandet av digitala lärplattformar är lågt. Närmare hälften av svenska lärare använder inte en digital lärplattform i dag och rankas som sämst i Norden på att använda digitala lärplattformar, jämfört med grannländerna Danmark och Norge. I Sverige är användningen störst bland gymnasielärare.
Lärare som inte använder någon lärplattform | |
Sverige | 45 procent |
Danmark | 43 procent |
Norge | 39 procent |
Användning av lärplattformar bland svenska lärare | ||
Skoltyp | Lärplattform används dagligen | Lärplattform används, men inte dagligen |
Grundskolan | 29 procent | 21 procent |
Gymnasiet | 42 procent | 19 procent |
Högskola/Universitet | 36 procent | 20 procent |