Vem kommer få högst betyg under de nationella proven; eleverna eller Chat-GPT?
Hem KRÖNIKOR Vem kommer få högst betyg under de nationella proven; eleverna eller Chat-GPT?

Vem kommer få högst betyg under de nationella proven; eleverna eller Chat-GPT?

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] Skolverket har beslutat att inte ställa in eller göra om de nationella proven i svenska som ska förberedas hemma.

Detta trots röster från lärare som redan idag upptäcker utbredd användning bland elever av främst OpenAI’s Chat-GPT.

Sannolikheten är stor att det är Chat-GPT som kommer förbereda den svenska delen av nationella proven och inte eleven.

Det är bra att Skolverket har agerat och avråder från inlämningsuppgifter på grund av att AI-fusk i princip är omöjligt att upptäcka. Det är så klart inte tillräckligt eller hållbart framåt. Det går dock att återta initiativet och förekomma utmaningarna genom bland annat teknologi som redan finns att tillgå, informationskampanjer om den akademiska integriteten och uppdatera hur kunskapsmätningar genomförs.

Inlämningsuppgifter och de nationella proven är självfallet inte de enda proven som nu står inför de här utmaningarna. Hela skolans akademiska integritet är satt i gungning. För utan integritet i resultaten som elever producerar, vilket existensberättigande eller vilken roll ska framtidens skola ha?

Aldrig i världshistorien har en tjänst spridits så snabbt globalt som OpenAI’s Chat-GPT. På fyra månader, november till februari, har tjänsten gått från cirka 18 miljoner till 1 100 miljoner unika besökare per månad. 30 procent av användarna är under 25 år, vilket betyder att verktyget används flitigt av svenska elever i grund- och gymnasieskola men även studenter inom högre utbildning.

Fusk har dock alltid existerat. I en undersökning från Kessler International erkände 86 % av de tillfrågade gymnasieeleverna att de fuskat någon gång under sin skolgång. Utöver detta, svarade 72 % att de använt sin mobiltelefon, dator eller padda för att få fram svaret. Den stora skillnaden nu är att det är väsentligt svårare att upptäcka.

Digitala plagierings kontroller säger sig kunna upptäcka text som är skrivna med hjälp av AI med hög precision. OpenAI säger dock att det i princip är omöjligt. Samtidigt som denna katt och råtta lek pågår, dyker fall upp där elever blir beskyllda för att ha använt AI, trots att de inte gjort det.

Medan allt detta pågår lanserades den senaste versionen av verktyget, Chat-GPT4 för några veckor sedan. Den versionen presterar bättre än 90 procent av alla juriststudenter som tar det så kallade Bar-testet, ett två dagars test som blivande advokater behöver klara för att få praktisera juridik i USA. Samma utfall var det på cirka 20 andra prov som presenterades i olika ämnen som matematik, fysik och makroekonomi. Det är därmed högst troligt att elever som använder Chat-GPT under de svenska nationella proven kommer få högst betyg i klassen.

Vem kommer få högst betyg under de nationella proven; eleverna eller Chat-GPT?

Marcus Dahlman, Vd för Digiexam 

Utvecklingen är fantastisk på många sätt och vis, men har potential att undergräva både elevers egen prestation och utbildningens värde. På så sätt skadar utvecklingen skolans integritet allvarligt. Åtminstone på kort sikt.

Hur ser framtiden ut? Ska man förbjuda Chat-GPT som man gjort i hela Italien eller skoldistriktet i New York? Nej. Inte när det går att vidta åtgärder och använda befintlig teknologi för att ta tillbaka initiativet och jobba med denna utveckling och inte mot den.

Vi föreslår följande åtgärder:

Lansera informationskampanjer kring vikten av akademisk integritet som ökar medvetenheten bland eleverna om konsekvenserna av fusk. Detta borde göras i större utsträckning än idag och innefatta avstängning från skolan eller till och med generera rättsliga åtgärder.

Se över möjligheten att införa ett anpassat Whistleblower-system med möjlighet att kunna rapportera fusk anonymt. Detta genomförs bland annat i Storbritannien. Där är slutsatsen att det oftast är en skolkamrat som rapporterar in fusk på grund av den orättvisa som fusk genererar.

Se över nuvarande kunskapsmätningar och dess design för att göra det svårare att fuska. Till exempel bör eleverna redovisa sina svar på ett mer kritiskt eller reflekterande sätt och presentera grupparbeten i större skala än tidigare. Det kan eventuellt göra det svårare för eleverna att fuska.

Utbilda lärare och använda befintlig teknologi för att låsa ned elevernas datorer under prov vilket förhindrar dem från att använda externa program eller kopiera/klistra in text. Redan idag finns det programvara som övervakar elevens skrivyta samt eleven själv under provets gång.

Vi måste agera nu för att skydda svenska skolans status och säkerställa att elever som tar studenten är kvalificerade och har de kunskaper som utbildningen ska garantera.

Av: Marcus Dahlman, Vd för Digiexam 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>