Regeringen föreslår i en proposition att ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg i gymnasieskolan och lämnar även förslag till andra ändringar i betygssystemet.
Syftet med förändringarna är att betygen i framtiden bättre ska spegla elevers kunskaper och främja deras kunskapsutveckling.
Det nuvarande kursbetygssystemet innebär att slutliga och avgörande betyg sätts i ett ämne efter varje kurs, ibland redan efter första terminen, vilket bidrar till fragmentisering av lärandet och att mer fokus sätts på betygssättning än på undervisning och lärande.
I propositionen, som bygger på förslag från Betygsutredningen 2018, föreslår regeringen att den kursutformade gymnasieskolan ersätts av en ämnesutformad gymnasieskola med ämnesbetyg. Ämnesbetyg i stället för kursbetyg kan ge eleverna mer tid att utvecklas i ett ämne innan avgörande betyg sätts. Det ger bättre förutsättningar för ett fördjupat lärande och lärande över tid. Ämnesbetyg ska också användas i gymnasiesärskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå.
– Utvecklingen går åt rätt håll i svensk skola. Nu tar vi ytterligare ett steg för att fortsätta höja kunskapsresultaten. Skolan behöver ett betygssystem som speglar faktiska kunskaper, främjar lärande och uppmuntrar elever att anstränga sig. Därför föreslår regeringen att ämnesbetyg införs och att en sammantagen bedömning görs vid betygssättning, säger utbildningsminister Anna Ekström.
Dagens betygssystem upplevs av många som orättvist. Enstaka sämre prestationer i skolan riskerar att få en för stor påverkan på elevens betyg. Delvis är detta inbyggt i det nuvarande betygssystemet genom principerna för betygssättning.
Därför föreslår regeringen att det i hela skolväsendet ska införas en ny princip vid betygssättning som innebär att betygen A–D ska sättas efter att läraren har gjort en helhetsbedömning av elevens kunskaper med utgångspunkt i betygskriterierna. För alla godkända betyg ska dock samtliga kriterier för betyget E vara uppfyllda.
Ändringarna som gäller den nya principen om sammantagen bedömning föreslås börja gälla från juli 2022. När det gäller ämnesbetyg föreslås att de första eleverna som påbörjar sina studier i det nya systemet ska göra det hösten 2025.