Vi står inför ett språng inom utbildningsväsendet där AI kan bidra till ett bättre utbildningssystem för både individ och samhälle.
Ett EU-förslag om hur AI-utvecklingen ska regleras ligger på regeringens bord.
När våra politiker tar ställning till förslaget är det viktigt att inte stirra sig blinda på riskerna med AI, utan också se till vilka risker i dagens utbildningssystem som AI faktiskt kan lösa.
I EU-kommissionens förslag om reglering av hur artificiell intelligens får användas har olika områden delats in i olika risknivåer. Utbildning har klassificerats som hög risk, vilket innebär att AI-system på utbildningsområdet skulle omfattas av större begränsningar om förslaget går igenom.
Självklart behöver vi förhålla oss till de risker som AI innebär. Men vi tror att dagens utbildningssystem innehåller andra risker. Vi får inte bli så förblindade av farorna att vi hindrar utvecklingen från att lösa de problem som finns idag.
Vi ser tre områden inom utbildningssektorn där AI kan komma att få stor betydelse:
- En mer rättvis bedömning av varje elev.
- Demokratisering av utbildning.
- En växande svensk edtech-industri på export.
En maskin saknar förutfattade meningar om människor, den bryr sig inte om huruvida en elev har suttit stilla på lektionerna eller haft myror i benen. Den struntar i hur snäll eller stöddig en elev är.
I dagens skola kan en lärares inställning påverka hur elevens kunskaper bedöms. När bedömningen istället görs med hjälp av AI garanteras varje elev en mer oberoende bedömning. Det innebär en ökad rättvisa och säkerhet för våra unga.
AI möjliggör också en demokratisering av utbildning. Undervisning kan bli tillgänglig för alla på ett sätt som passar den enskilda eleven.
En lärare som har 25-30 elever i en klass kan bara lära ut på ett sätt. En AI kan anpassa efter individen så att varje elev utbildas på det sätt som passar just den eleven bäst. Lärandet fördjupas.
Dessutom gör AI det möjligt att leverera denna anpassade utbildning internationellt, oberoende av vilket språk läraren talar. Det innebär ökade möjligheter till en bra utbildning för unga över hela världen.
Det innebär också att svenska bolag och innovatörer kan få ut sina tjänster på en världsmarknad. Det spelar ingen roll att utbildningen hålls av en svensk när den som befinner sig i Afrika eller Asien kan lyssna på sitt eget språk.
Det är givetvis viktigt att kontrollera att AI inte används på ett negativt sätt. Men vi behöver samtidigt se till att begränsningarna i var utvecklingen kan ta oss inte blir för stora.
Vi står inför en chans att demokratisera utbildningen för alla unga. Och en möjlighet att skapa en helt ny svensk tillväxtindustri.
Edtech är fortfarande i sin linda. 2019 satsade svenska skolsektorn sex gånger så mycket pengar på hårdvara som på digital undervisning. Utbildningsteknologi står endast för 1,3 procent av skolans totala kostnader. Investeringarna är eftersatta och vi står inför en enorm utveckling där svenska företag kommer att ha möjlighet att leverera till hela världen.
Vi vill uppmana våra politiker att inte begränsa AI-utvecklingen för mycket. Låt oss dra nytta av AI för att ge bättre utbildning till alla. Med rätt förutsättningar kan vi också se en ny svensk edtech-industri växa fram, till gagn för såväl Sverige som barn och unga över hela världen. Vi behöver begränsa riskerna – men inte utvecklingen. Låt Sveriges svar på förslaget styras av den tanken.
Maria Sundvall, vd Equinix Sverige